Nieuwsbrief 2023

Donderdag, 14 december 2023

Nu bijna alle vispassen rond zijn gebracht voor het jaar 2024, is het tijd om jullie mee te nemen naar alle hoogtepunten van het afgelopen visjaar. Alle informatie is terug te vinden in de enveloppe van de nieuwe vispas.

Nieuwsbrief november 2023 HSV “Ons Genoegen" Wierden

Het visseizoen 2023 is alweer bijna teneinde en de meeste hengels zullen inmiddels alweer zijn opgeborgen in de schuur. Voor ons als bestuur is de drukke tijd van het uitgeven van nieuwe vergunningen weer aangebroken. Met bijna 1000 leden is dit inmiddels een aardig karwei geworden, wat tot op heden nog steeds door vrijwilligers gedaan wordt. Hierdoor kunnen wij de kosten voor ons en dus ook voor u als vergunninghouder zo laag mogelijk houden. Uiteraard blijft het mensenwerk en kunnen er dus fouten worden gemaakt, mocht dit het geval zijn dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen via; info@hsvwierden.nl

Wijziging secretariaat.

Met ingang van 1 januari 2024 zal ik ‘’Kay Smit’’ het secretariaat van de HSV Ons Genoegen Wierden officieel overnemen van de huidige secretaris ‘’Ben Nijenhuis’’. Ben Nijenhuis heeft tijdens de Algemene Ledenvergadering van 2021 te kennen gegeven dat hij na 37 jaar wil stoppen als secretaris. Na een overgangsperiode van 1.5 jaar zal ik dus per 1 januari het secretariaat officieel overnemen. Als nieuwe secretaris wil ik namens het hele bestuur Ben Nijenhuis ontzettend bedanken voor zijn inzet de afgelopen 37 jaar, zonder zijn inzet was deze vereniging niet de vereniging geweest die het nu is. Namelijk een financieel en organisatorisch gezonde vereniging, die zijn zaken allemaal op orde heeft. Ben nogmaals ontzettend bedankt!

Uitzet vis.

Het bestuur heeft in 2022, na overleg met de gemeente en het Waterschap, besloten om in diverse vijvers vis uit te zetten. Dit omdat door sterfte en predatie de visstand niet meer is hoe die hoort te zijn. De eerste uitzet is al begin 2023 geweest, begin volgend jaar zal de tweede uitzet plaatsvinden. Na deze tweede uitzet zullen wij de visstand eerst verder monitoren voordat er weer een uitzetting plaats zal vinden. Ieder lid van de vereniging kan hier aan bijdragen door foto’s van zijn of haar vangsten met eventueel vermelding van lengte en/of gewicht in een privébericht naar ons te sturen op Facebook of Instagram. Of uiteraard via de mail; Info@hsvwierden.nl

Aanleg vissenbossen.

Begin volgend jaar zal er ook begonnen worden met het aanleggen van een vissenbos in de Schaatsvijver. Een vissenbos is een met palen afgezet gebied in het water, die vol wordt gevlochten met wilgentakken. Hierdoor ontstaat een veilige zone in het water die de kleinere vissen beschermt tegen predatie van bijvoorbeeld roofvissen of aalscholvers. Mocht dit succesvol zijn dan zullen wij meerdere vissenbossen gaan aanleggen op de verschillende vijvers.

Jeugdviscursus 2024.

Ook in 2024 wordt er weer een jeugdviscursus georganiseerd. Deze begint op woensdag 22 mei. De volgende data’ s zijn 29 mei, 5, 12, 19 en 26 juni. Dan kunnen jullie deze datums al vast in plannen. De samenkomst is bij ons clubgebouw, Vijverweg 1. De cursussen beginnen om 18.30 uur en eindigen om 20.00 uur. De deelname is geheel gratis, je hoeft ook geen lid te zijn van de vereniging.  Ook wordt er weer een cursus roofvissen georganiseerd. De datum is nog niet bekend, maar komt op de site te staan.  Er komt ook weer een jeugdwedstrijd samen met de jeugd uit de omliggende plaatsen. Deze wordt gehouden in de vijvers te Wierden. Datum en tijd komt op de site te staan.

Wedstrijden 2024.

Op dit moment zijn alle wedstrijden voor 2023 achter de rug. We kijken terug op spannende wedstrijden met redelijke vangsten. Bij enkele eindstanden was het puntentotaal gelijk en moest het totale gewicht de winnaar aanwijzen. We zijn al weer druk bezig met de voorbereiding van de wedstrijden voor 2024. De zomercompetitie begint dit jaar op maandag 22 april. Er wordt dan gevist in de Lolee bij de Mariabrug in Almelo.   Alle zomerwedstrijden beginnen om 18. 30 uur en eindigen om 21.30 uur. De volgende wedstrijden staan gepland op: 29 april en 6 mei. In totaal zijn er negen wedstrijden. De extra wedstrijden beginnen op zaterdag 14 september. In totaal zijn er vijf wedstrijden.  Ook zijn er weer vier vijverwedstrijden te beginnen op 17 juni in de voormalige schaatsvijver. De jaarlijkse tocht op de forel is op zaterdag 9 november, het wedstrijdprogramma en reglement komt ook op onze website te staan. Deze zijn ook te downloaden. Ook kan men hier alle uitslagen van de wedstrijden vinden. Voor verdere informatie kunt u ook contact opnemen met de wedstrijdleider, de heer R. Meenderink.

Algemene ledenvergadering.

Op donderdag 16 mei 2024 is het weer tijd voor de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering, Hierbij nodigen wij u uit tot het bijwonen van deze vergadering. De vergadering begint om 19.30 uur en wordt gehouden in ons clubgebouw, Vijverweg 1, Wierden.  In 2023 was er voor de Algemene Ledenvergadering weinig animo, waarschijnlijk zijn de twee coronajaren hiervan de oorzaak. Leden die een prijs hebben gewonnen met een van de wedstrijden worden verzocht deze tijdens de uitreiking op de vergadering zelf op te komen halen. Als nieuwe secretaris wil ik graag zoveel mogelijk leden oproepen om op de vergadering aanwezig te zijn. De verdere gegevens komen op onze website te staan.

Contributie.

Ondanks dat wij als bestuur de afgelopen jaren de prijs van het lidmaatschap gelijk hebben weten te houden, ontkomen wij er dit jaar niet aan om de prijs toch iets te verhogen. Deze verhoging is voorgesteld en goedgekeurd in de Algemene Ledenvergadering van 2023.  Oorzaken van de verhoging zijn de flinke inflatie, de kosten van het aanschaffen van jonge vis, het wegvallen van de subsidie vanuit de gemeente Wierden en een verhoging van de afdracht aan Sportvisserij Oost-Nederland. De contributie wordt nu;
- Seniorleden: betalen € 41,00 contributie, € 4,00 eenmalig inschrijfgeld en krijgen € 2,00 korting bij betaling via automatische incasso.
- Leden van 14 t/m 17 jaar, 65+ leden, leden met een uitkering en partners van leden: betalen € 37,00 contributie, € 4,00 eenmalig inschrijfgeld en krijgen € 2,00  korting bij betaling via automatische incasso.
- Sub. Leden: betalen € 19,00-  contributie, € 4,00 eenmalig inschrijfgeld en krijgen € 2,00 korting bij betaling via automatische incasso.
- Jeugdleden tot 14 jaar: betalen € 13,00 contributie, € 1,00 eenmalig inschrijfgeld en krijgen  € 1,00 korting bij betaling via automatische incasso.

Aanleg visplaatsen.

Het uitdiepen van de zijtak van het Twentekanaal is afgerond. Door Rijkswaterstaat worden de visplaatsen weer hersteld. Aan het zandpad bij Aadorp zijn 30 dubbele visplaatsen aangelegd. Aan de zijtak tussen de brug over de A1 en de brug in de weg Bornerbroek- Enter, zijn aan de kant van Bornerbroek ook 30 visplaatsen gerealiseerd.