Jaarverslag 2018

66 e VERENIGINGSJAAR

JAARVERSLAG VAN DE SECRETARIS OVER HET JAAR 2018.

Beste sportvrienden.

Evenals de voorgaande jaren wil ik mijn jaarverslag beginnen door vanaf deze plaats, mede namens mijn medebestuurders, iedereen een gelukkig en vooral een gezond 2019 toe te wensen. Het achter ons liggende jaar was voor ons als sportvissers een speciaal jaar. Door de warmte en de extreme droogte was de waterstand in de diverse wateren heel laag. Ook stonden enkele beken droog zodat de vis moest worden overgezet. Voor de vereniging was het een goed jaar. Het ledenaantal is weer licht gestegen. Er werden tal van activiteiten georganiseerd. Hieraan werden weer door de diverse leden deelgenomen. De deelname aan de diverse activiteiten was wisselend. Het hoogtepunt was dit jaar de vistocht op de forellen. Ook de jeugdviscursus had dit jaar weer meer deelnemertjes dan voorgaande jaren. Bij de georganiseerde activiteiten liep het aantal deelnemers licht terug vergeleken met het vorige jaar. De vangsten waren over het algemeen redelijk. Het bestuur zou graag zien dat er in de toekomst meer leden (vooral ook jeugdleden) zouden willen deelnemen aan de diverse activiteiten. Het bestuur doet er veel werk voor en besteedt er veel vrije tijd aan om het iedereen naar de zin te maken. Ook zouden wij het op prijs stellen dat meer leden de Algemene Ledenvergadering komen bezoeken. In ieder geval de leden die prijzen hebben gewonnen met de wedstrijden. De prijzen worden op deze avond uitgereikt. Op deze vergadering kunt u meepraten over uw sport en meebeslissen over de te organiseren activiteiten. Kortom u kunt uw belangen hier behartigen. Wees niet passief maar neem ook eens actief deel aan de activiteiten van uw vereniging.

LEDENAANTAL.
Het ledenaantal is in 2018 is ten opzichte van het voorgaande ongeveer gelijk gebleven. In december 2018 hadden wij de 747 leden op de lijst staan. Er gingen leden weg en er kwamen weer nieuwe voor in de plaats. Ook dit jaar hadden wij ruim 110 mutaties. De nieuwe leden heten wij van harte welkom in onze vereniging. Gezien het grote aantal leden verwachten wij ook weer een toename van het aantal deelnemers aan de door ons te organiseren evenementen.
Helaas ontvielen ons dit jaar ook weer enkele leden. Dat zij mogen rusten in vrede is de wens van het bestuur en de leden.

BESTUUR.
Het bestuur was in 2018 volledig en bestaat uit 7 leden. Het bestuur kwam in 2018 negen keer in vergadering bijeen. De vergaderingen werden allen gehouden in ons eigen clubgebouw. Het dagelijkse bestuur had regelmatig contact met elkaar.
Met de leden van de Beheercommissie werd in 2018 twee keer vergaderd. Ook deze vergaderingen werden in ons eigen clubgebouw gehouden. Het bestuur heeft het goede werk van de leden van de Beheercommissie en vrijwilligers in 2018 weer getrakteerd op een warm en koud buffet. Ook kreeg ieder commissielid weer een attentie aangeboden voor de feestdagen.
Ook in 2018 werden door enkele bestuursleden weer de vergaderingen van SVON en van SVON Rayon 1. bezocht. Op deze vergaderingen werden de belangen van onze vereniging in het bijzonder en van de hengelsport in het algemeen zo goed mogelijk behartigd.

LEDENVERGADERING.
Op donderdag 24 mei 2018 werd in ons eigen clubgebouw de Algemene Ledenvergadering gehouden. Voor aanvang van de vergadering werden de in het afgelopen jaar overleden sportvrienden met een minuut stilte herdacht. De voorzitter kon deze avond 10 leden en het voltallige bestuur welkom heten. Een aantal leden hadden zich voor deze avond afgemeld. De jaarverslagen van de secretaris en de penningmeester werden zonder op- of aanmerkingen goedgekeurd en vastgesteld. De afdracht aan Sportvisserij Oost Nederland wordt licht verhoogd, het bedrag wordt jaarlijks geindexeerd.

De afdracht aan Sportvisserij Nederland werd met € 1,00 per seniorlid verhoogd. .
Het bestuur stelde voor de contributie voor het jaar 2019 te laten zoals het is. De contributie blijft dan als volgt:
€ 38,50 voor leden vanaf 18 jaar, € 34,50 voor leden die in de WAO zitten, die 65 jaar of ouder zijn, voor echtgenotes van leden en voor leden van 15 tot en met 17 jaar. De contributie voor de jeugdleden tot en met 13 jaar blijft € 12,--.Bij betaling via machtiging automatische afschrijving betalen senioren € 2,00 contributie minder en jeugdleden € 1,00. Het inschrijfgeld voor senioren blijft € 4,00 en voor de jeugd € 1,00. De prijzen voor de winnaars van de Vijverwedstrijden en de Verlengde Zomercompetitie werden door de Wedstrijdleider aan de winnaars, voor zover aanwezig, uitgereikt. De niet aanwezige winnaars krijgen de prijzen thuis gebracht.
Reglementair aftredend waren de voorzitter, de heer G.J.J. Wiggers en de algemeen adjunct, de heer
F. Knol. Beiden heren hadden zich zich weer herkiesbaar gesteld voor een periode van drie jaar. De beide heren werden met algehele stemmen herkozen. De heer A. Schaddenhorst had zich herkiesbaar gesteld voor de periode van een jaar. Ook hij werd met algehele stemmen herkozen.

VERLENGDE ZOMERCOMPETITIE.
De verlengde Zomercompetitie bestaat dit jaar uit 13 wedstrijden. Wij hadden dit jaar goed weer tijdens de wedstrijden. De vangsten waren wisselend. Door elkaar genomen was er nog wel een visje te vangen. Het aantal deelnemers was iets minder dan het voorgaande jaar. Door de ongedwongen sfeer was het dit jaar weer gezellig aan de waterkant. De hengellengte en hengeltype waren evenals het voorgaande jaar vrij gelaten. Het afgelopen jaar kreeg men alleen punten voor het gewicht van de vissen. Voor het eindklassement telden de 10 beste wedstrijden mee, men mag er dus 3 laten vervallen. De eindstanden van de wedstrijden zijn te vinden op onze website. Ook zijn ze digitaal te verkrijgen bij de secretaris. Winnaar van de competitie werd de heer N. Wiggers met 240punten. Op de tweede en derde plaats eindigden G.J.J. Wiggers en R. Meenderink met respectievelijk 232 en 227 punten.

WIERDENSE VIJVERBOKAAL
Voor de 11e maal werden er dit jaar de wedstrijden gehouden om de Wierdense Vijverbokaal. Deze competitie bestaat uit vier wedstrijden. Er werd gevist in de Schaatsvijver, de vijver in het Zuidbroek, de Hooilandenvijver en de Stouwevijver. De winnaar van deze competitie krijgt een wisselbokaal, een bokaal om te houden en een mooi bedrag aan bonnen. De firma Vos Hengelsport uit Almelo heeft zich bereid verklaard deze wedstrijden te sponsoren. Twee wedstrijden vonden plaats op een maandagavond en twee wedstrijden op zaterdagmorgen. De Wierdense vijverbokaal werd gewonnen door B.G. Nijenhuis met 72 punten. Tweede en derde werden N. Wiggers en G.J.J. Wiggers. De prijzen werden uitgereikt op deze Algemene Ledenvergadering. De volledige uitslagen kan men vinden op onze website. Ook zijn ze digitaal te verkrijgen bij de secretaris.

JAARLIJKSE TOCHT.
Onze jaarlijkse tocht werd dit jaar gehouden op zaterdag 27 oktober. De meeste deelnemers gingen op eigen gelegenheid naar de vijvers. De samenkomst was om 07.45 uur bij de forellenvijvers
Deep’n in Diepenheim. Wij hadden voor deze morgen de linkse vijver afgehuurd. Hier kunnen circa 45 personen vissen. Er werd deze morgen gevist van 08.00 tot 12.30 uur. Winnaar werd deze morgen de heer M. Kampman, met een vangst van negen forellen. De winnaar mocht aan het eind van de wedstrijd uit handen van de wedstrijdleider de wisselbokaal en een herinneringsbeker in ontvangst nemen. In totaal werden er door 23 deelnemers 68 forellen gevangen. Uiteraard mocht iedereen de gevangen forellen meenemen. Alle deelnemers kregen van de vereniging een kop koffie en een balletje gehakt aangeboden. Het geheel was weer keurig verzorgd door de wedstrijdleider, de heer R. Meenderink

TOCHT OVERIJSSELSE VECHT.
De vistocht naar De Overijsselse Vecht werd gehouden op zaterdag 2 juni. Door de hoge waterstand en de vele stroming kon er niet in de Vecht worden gevist. Na overleg werd besloten om uit te wijken naar het Zwarte Water bij Zwolle, aan de Hasselterdijk.

Hier waren in de winter nieuwe vissteigers gemaakt. De wedstrijd werd gewonnen door N. Wiggers, met een gewicht van 3.800 gram vis. Tweede en derde werden G. Wiggers en R. Meenderink met respectievelijk 3.500 gram en 3.000 gram vis.
De prijzen zijn aan de waterkant door de wedstrijdleider aan de winnaars uitgereikt. Deze waren beschikbaar gesteld door de firma Voorhuis, uit Albergen waarvoor onze hartelijke dank.

OVERIGE KORPSWEDSTRIJDEN.
- Vijf leden van het bestuur hebben op zaterdag 8 april meegedaan aan een besturenwedstrijd. Deze wedstrijd dient om de onderlinge band met de andere bestuurders in de omgeving te versterken. Aan deze wedstrijd deden de bestuursleden van de volgende verenigingen mee: Oldenzaal, Hengelo, Almelo en Wierden. Haaksbergen was afwezig. De wedstrijd werd dit jaar georganiseerd door Almelo, onder de naam “Dollegoorcup 2018 ”. Er werd gevist in het Ov. Kanaal bij Bolletje. De winnaar werd het bestuur uit Oldenzaal. Het bestuur van Wierden werd hier derde.
- Verder heeft ons korps mee gedaan aan de wedstrijd van SVON rayon 1. Deze werd gehouden op zaterdag 12 mei in het Lateraalkanaal bij de Leeghwaterlaan te Almelo. Als korps eindigden wij hier als vierde van de tien korpsen die mee deden.
- Op zaterdag 1 september deed ons korps mee aan de voormalige wedstrijd van de BET. Er werd gevist in het Twentekanaal bij Lochem. Ons korps eindigde hier in de middenmoot.
- Op zaterdag 29 september deed ons korps mee aan de korpswedstrijd midden Nederland. Dit is de voormalige wedstrijd van het Pootvisfonds van de Berkel. Ons korps deed het hier prima en behaalde een 2e plaats. Individueel eindigde B. Bernds op een 2e plaats.
- Op zaterdag 20 oktober werd er door enkele leden deelgenomen aan de prijzenwedstrijd georganiseerd door SVON. Er werd gevist in de IJssel bij het botenhuis in Deveter. Deze wedstrijd werd gewonnen door N. Wiggers met maar liefst 15.120 gram vis. Een prima prestatie. G.J.J. Wiggers werd hier achtste met 6.010 gram vis

JEUGDVISCURSUS.
Ook in 2018 werden er weer door enkele leden van onze vereniging viscursussen gegeven aan jeugdige vissertjes. Als onderkomen diende ons clubgebouw. De lessen werden allemaal op een
woensdag middag gegeven. Er werden vijf lessen gegeven in de Schaatsvijver en een les in de Zuidbroekvijver. De deelname aan de cursus was prima en er werd met veel plezier gevist. Winnnaar in de leeftijdscategorie t/m 11 jaar werd Max Schrooten . Op de tweede plaats eindigde Gijs Kosters derde werd Jelbert Olthof Bij de meisjes werd de winnaar Maud Kosters. Op de tweede plaats eindigde Aimee Oude Weernink derde werd Ise Nijmeijer. Winnaar van de koppelwedstrijd werd Gijs Kosters die viste samen met zijn moeder. Tweede werd Maud Kosters die samen viste met Ise Heuven en derde werd Thijmen Zantvoort die ook samen met zijn moeder viste.
Bij de groep van 12 tot en met 17 jaar werd de winnaar Wiljan Olthof. Tweede en derde werden Loes Wentink en Stijn Jannink.
Aan het eind van de laatste cursus kregen de winnaars een mooie prijs uitgereikt en natuurlijk was er patat met een snack.

MEDEDELINGENBLAD.
In april 2018 is de nieuwsbrief weer uitgebracht. Hierin komen de agende en de uitnodiging voor de Algemene Ledenvergadering te staan. Ook wordt hierin opgenomen het wedstrijdschema en de jeugdviscursus. De najaarsmededelingen komt in 2018 te vervallen. De kosten werden zo hoog dat dit niet opwoog tegen de voordelen. De website wordt waar nodig aangepast. Alles betreffende de vereniging is hierop te vinden. Het uitbrengen van de nieuwsbrief is ons weer mogelijk gemaakt door al onze adverteerders. Langs deze weg willen wij de adverteerders dan ook hartelijk danken. Wij zijn steeds op zoek naar nieuwe adverteerders of sponsors. Belangstellende adverteerders of sponsors kunnen contact opnemen met één van de bestuursleden.
De nieuwsbrief is ook te vinden op onze website.

VIJVERS / WATER
In het voorjaar zijn door het waterschap visplaatsen gemaakt bij de schaatsvijver.
In het najaar is door het waterschap het riet gemaaid en afgevoerd in de Hooilandenvijver, Stouwvijver, Weustevijver, en de Schaatsvijver. De waterstand in de diverse vijvers was dit jaar veel lager dan normaal. De extreme droogte is hiervan de oorzaak. In december was de waterstand weer op peil. Het water in de Zuidbroekvijver is nog steeds extreem laag. Er zit bijna geen water meer in. Voor de visstand is het maar te hopen dat er geen streng winter komt. Wij hebben het probleem aangekaart bij de gemeente en bij het waterschap. Op korte termijn weten ze geen oplossing van dit in onze onze ogen groot probleem. In de Weustvijver en de lange vijver op de Weuste is in het najaar niet door het waterschap met een maaiboot gemaaid. De oorzaak was de lage waterstand. Door onze eigen mensen, de politie en de BOA is er reglmatig gecontroleerd langs de vijvers. In de schaatsvijver is weer blauwalg geconstateerd. De gemeente heeft borden bij de vijver geplaatst.
Bemonstering van het water in de Weustevijver, Hooilandenvijver, de Stouwevijver, Schaatsvijver en de vijver in Zuidbroek vond ook dit jaar regelmatig plaats. De bemonstering werd uitgevoerd door de heer N. Wiggers. Op diverse vijvers is draadalg en blauwalg waargenomen. In mei was de watertemperatuur in alle vijvers 26 graden. De uitslagen worden naar de gemeente Wierden en het waterschap Vechtstromen gestuurd.
De vangsten in de vijvers was beter dan in de voorgaande jaren. Maar is nog lang optimaal dit komt voor een groot gedeelte door de aalscholvers die nog steeds de vijvers komen bezoeken. Dit is een landelijk voorkomend verschijnsel. De aalscholver is een beschermde vogel, er is weinig aan te doen.

VERKOOPADRESSEN.
Ook in 2018 werkten onze verkoopadressen, te weten Te Morsche Dierenspeciaalzaak en Faunaland Wierden, weer belangeloos mee aan de uitgifte van Voorlopige VISpassen, lidmaatschapskaarten en vergunningen voor nieuwe leden. Voor hun bereidheid daarvoor onze dank. De firma’s kregen een vergoeding voor de daarbij behorende werkzaamheden.

DANK.
Hiermede wil ik mijn jaarverslag over 2018 beëindigen. Ik wil iedereen, mede namens mijn medebestuurders, bedanken die zich in 2018 weer belangeloos hebben ingezet voor onze vereniging. Samen hebben wij er weer voor gezorgd dat de vele voorkomende werkzaamheden op tijd konden worden afgerond.
Rest mij nog om u allen een goed, sportief, maar vooral een gezond 2019 toe te wensen.

De secretaris

B.G. Nijenhuis