Jaarverslag 2021

69 e VERENIGINGSJAAR

JAARVERSLAG VAN DE SECRETARIS OVER HET JAAR 2021.

Beste sportvrienden.

Evenals de voorgaande jaren wil ik mijn jaarverslag beginnen door vanaf deze plaats, mede namens mijn medebestuurders, iedereen een gelukkig en vooral een gezond 2022 toe te wensen. Het jaar 2021 is het jaar van de corona. Heel veel activiteiten konden daardoor niet of maar deels doorgang vinden. We mochten nog wel vissen maar de meeste competities werden voor een groot gedeelte stil gelegd. Het weer kenmerkte zich door een heel koud voorjaar en een natte zomer. De waterstand in de diverse wateren waren op een normaal peil. Voor de vereniging was het een prima jaar. Het ledenaantal is weer gestegen. De vangsten waren over het algemeen matig met af en toe een uitschieter.

Wij zouden het op prijs stellen als er meer leden de Algemene Ledenvergadering komen bezoeken. In ieder geval de leden die prijzen hebben gewonnen met de wedstrijden. De prijzen worden op deze avond uitgereikt. Op deze vergadering kunt u meepraten over uw sport en meebeslissen over de te organiseren activiteiten. Kortom u kunt uw belangen hier behartigen. Wees niet passief maar neem ook eens actief deel aan een van de vele activiteiten van uw vereniging.

LEDENAANTAL.

Het ledenaantal is in 2020 is ten opzichte van het voorgaande licht gestegen.  In december 2021 hadden wij rond de 925 leden op de lijst staan. De nieuwe leden heten wij van harte welkom in onze vereniging. Door het grote aantal leden verwachten wij ook een toename van het aantal deelnemers aan de door ons te organiseren evenementen.

Helaas ontvielen ons dit jaar ook weer enkele leden. Dat zij mogen rusten in vrede is de wens van het bestuur en de leden.

BESTUUR.

Het bestuur was in 2021 volledig en bestaat uit 7 leden.  Het bestuur kwam in 2021 maar 5 keer in vergadering bijeen. De vergaderingen werden gehouden in ons eigen clubgebouw. Het bestuur en dagelijkse bestuur hadden regelmatig contact met elkaar via telefoon of mail.

De secretaris heeft een nieuwe indeling gemaakt voor alle commissieleden en vrijwilligers. Met de leden van de Beheercommissie is in 2021 niet vergaderd. Er was wel regelmatig contact. Ieder commissielid kreeg in december een attentie aangeboden. In 2021 werden  de  vergaderingen van SVON  niet bezocht. Wel zijn we naar de najaarsvergadering van SVON Rayon 1. geweest. De vergadering van SVON werd verplaatst naar het najaar en ging via de computer.

LEDENVERGADERING.

Het was de bedoeling om op donderdag 20 mei 2021 de Algemene Ledenvergadering te houden. Door de corona was het niet mogelijk om deze vergadering op die datum te houden. Als reserve werd donderdag 23 september aan gehouden. Ook toen mocht de vergadering niet worden gehouden. Hopelijk mogen we in 2022 weer een Algemene Ledenvergadering houden

Het jaarverslag over 2020 van de secretaris was te vinden op onze website. De afdracht aan Sportvisserij Oost Nederland wordt licht verhoogd, het bedrag wordt jaarlijks geindexeerd.

Het bestuur heeft met algemene stemmen besloten om de contributie voor het jaar 2022 te verhogen met € 1,50 per jaar voor de seniorenleden. Voor de jeugd blijft deze gelijk.  De contributie komt er als volgt uit te zien.  € 40,00 voor leden vanaf 18 jaar, € 36,00 voor leden die in de WAO zitten, die 65 jaar of ouder zijn, voor echtgenotes van leden en voor leden van 15 tot en met 17 jaar.  De contributie voor de jeugdleden tot en met 13 jaar blijft € 12,--

.Bij betaling via machtiging automatische afschrijving betalen senioren € 2,00 contributie minder en jeugdleden € 1,00. Het inschrijfgeld voor senioren blijft € 4,00 en voor de jeugd € 1,00.

Reglementair aftredend waren de voorzitters, de heer G.G.J. Wiggers en  algemeen adjunct de, de heer F. Knol.  Beiden heren hadden zich zich weer herkiesbaar gesteld voor een periode van drie jaar. De heer A. Schaddenhorst had zich herkiesbaar gesteld voor de periode van een jaar.

De secretaris heeft te kennen gegeven om bij de Algemene Ledenvergadering in 2022 af te treden. Mocht de vergadering niet kunnen worden gehouden dan stopt hij er mee vanaf 1 juni. Naar opvolging wordt naarstig gezocht. De secretaris wil nog wel wat voor de vereniging blijven doen maar geen secretariaat meer.

VERLENGDE ZOMERCOMPETITIE.

De verlengde Zomercompetitie bestond dit jaar uit 9 wedstrijden. Door de corona beperkingen konden er hiervan vier worden gevist. Bij deze wedstrijden werd redelijk vis gevangen. Door de vele regen zat er regelmatig veel stroming in het water. Winnaar van deze competie werd R. Meenderink met 49 punten. Op de tweede plaats eindigde B. Bernds met 57 punten en derde werd B.G. Nijenhuis met 56 punten. De totale uitslagen kan men vinden op onze website. De prijzen worden op de Algemene Ledenvergadering uitgereikt.

EXTRA WEDSTRIJDEN

De extra wedstrijden bestonden dit jaar uit 5 wedstrijden. Voor de einduitslag kon men 1 wedstrijd laten vallen. Deze wedstrijden konden allemaal worden gevist. Tijdens deze wedstrijden werd maar matig vis gevangen. Winnaar van deze competitie werd N. Wiggers met 58  punten. Op de tweede en derde plaats eindigden B.G. Nijenhuis met 54 punten en derde werd R. Meenderink met 53 punten.  De totale uitslagen kan men vinden op onze website. Ook zijn ze digitaal te verkrijgen bij de secretaris. De prijzen worden uitgereikt op de Algemene Ledenvergaderimng.

WIERDENSE VIJVERBOKAAL

Voor de 14e maal werden er dit jaar wedstrijden gehouden om de Wierdense Vijverbokaal. Deze competitie bestaat uit vier wedstrijden. Er wordt gevist in de Schaatsvijver, de vijver in het Zuidbroek, de Hooilandenvijver en de Stouwevijver. De winnaar van deze competitie krijgt een wisselbokaal,  een bokaal om te houden en een mooi bedrag aan bonnen. De firma Vos Hengelsport uit Almelo sponsert deze wedstrijden. Er konden dit jaar maar 3 wedstrijden worden gevist in de Stouwe- Schaats- en Hooilandenvijver. De Wierdense vijverbokaal werd gewonnen door N. Wiggers met 39 punten. Tweede en derde werden G. Wiggers en B.G. Nijenhuis met respectivelijk 38 en 37 punten.  De prijzen worden uitgereikt op deze Algemene Ledenvergadering. De volledige uitslagen kan men vinden op onze website.

JAARLIJKSE TOCHT.

Onze jaarlijkse tocht zou dit jaar gehouden op zaterdag 30 oktober. Deze forellentocht werd gehouden in de forellenvijvers Deep’n te Diepenheim. Het was deze morgen lang donker maar verder prima visweer. Er werd gevist van 8.00- tot 12.00 uur. Er werd deze morgen goed forel gevangen. De gevangen forel mocht men uiteraard meenemen of ruilen voor gerookte forel. De forellentocht werd gewonnnen door A.v.d. Maat  jr.met een vangst van negen forellen. Tweede werd N. Wiggers met 8 forellen en derde werd F. Knol met een vangst van 6 forellen.

TOCHT OVERIJSSELSE VECHT.

De vistocht naar De Overijsselse Vecht zou dit jaar worden gehouden op zaterdag 5 juni. Deze wedstrijd in de Vecht kon niet doorgaan.  Een deel van de prijzen wordt beschikbaar gesteld door de firma Voorhuis, uit Albergen.

OVERIGE KORPSWEDSTRIJDEN.

Ons korps heeft dit jaar meegedaan aan twee wedstrijden

De eerste wedstrijd was de jaarlijkse Senioren Korpswedstrijd “Twentekanalen” De wedstrijd werd gehouden op zaterdag 4 september. Er werd gevist in het Twentekanaal bij Almen. Ons korps eindigde hier in de middenmoot. De tweede wedstrijd was de jaarlijkse korpswedstrijd van voormalig Pootvisfonds van de Berkel. Deze wedstrijd werd gehouden op zaterdag 9 oktober. Er werd gevist in de Berkel bij Borculo. Hier eindigde ons korps op de vierde plaats. Na afloop van de wedstrijd werden wij verrast met een stampotbuffet.

JEUGDVISCURSUS.

De regiuliere jeugdviscursus in mei moest door de covit worden afgelast. De jeugdcommissie zag kans om achter in augustus nog drie curcussen te organiseren. Dit was op 18 , 25 augustus en 1 september. De uitslag van de wedstrijdjes was als volgt. Tot en met twaalf jaar 1e Evelien Schaddenhorst met 373 cm vis. Tweede en derde werden Jelbert Olthof met 225 cm vis en als derde eindigde Dillen Salacor met 166 cm vis. Winnaar in de categorie twaalf jaar en ouder werd Naomie Nijveld met met 278 cm vis, gevolgd door Qwinten Woolderink met 159 cm vis.

NIEUWSBRIEF.

In april 2021 is de nieuwsbrief weer uitgebracht. Hierin komen de agende en de uitnodiging voor de Algemene Ledenvergadering te staan. Ook wordt hierin opgenomen het wedstrijdschema en de jeugdviscursus.  De nieuwsbrief is ook te vinden op onze website. In het vervolg wordt de nieuwsbrief niet meer rongebracht of versttuurd Hij komt op onze website te staan daar is hij te lezen en te downloaden. De uitnodiging voor de jaarvergadering, het wedstrijdschema en jeugdviscursus komt in een brief te staan. Deze wordt meegestuurd met de VISpas en de vergunningen.

VIJVERS / WATER

In het najaar zijn door het waterschap Vechtstromen de oevers gemaaid. Het afkomende materiaal werd afgevoerd. Een deel van de bodems van de Weustevijver Noord en de  de lange vijver zijn dit jaar  gemaaid met de maaiboot. Volgens het waterschap is het afkomende materiaal afgevoerd. In het voorjaar van 2022 wordt er nogmaals gemaaid.

Het water in de vijvers hadden dit jaar een normale waterstand. Door onze eigen controleurs, de politie en de BOA is er reglmatig gecontroleerd langs de vijvers. In de schaatsvijver is weer  blauwalg geconstateerd. De gemeente heeft de waarschuwingsborden van vorig jaar laten staan.

Bemonstering van het water in de diverse vijvers vond ook dit jaar regelmatig plaats. De bemonstering werd uitgevoerd door de heer N. Wiggers. Er waren verder geen bijzonderheden te melden. De uitslagen van de monsters zijn naar de gemeente Wierden en het waterschap Vechtstromen gestuurd.

De vangsten in de vijvers was over het algemeen goed. Toch wordt er nog steeds veel schade aan de visstand aangebracht door de aalscholvers. In de toekomst gaan we bekijken of we op enkele plaatsen vissenbossen kunnen plaatsen. Hierin kan de jonge vis dan schuilen tegen de  aalscholvers.

Regelmatig werd door de commissieleden de rommel opgeruimd die de hengelaars laten liggen. Graag wil ik iedere visser verzoeken hun rommel op te ruimen en mee te nemen. Mocht er nog andere troep liggen dan deze ook meenemen. Dan houden we de waterkant netjes.

MINDERVALIDE STEIGER BIJ SCHAATSVIJVER.

In het voorjaar van 2021 is een nieuw mindervalide steiger aangelegd bij ons clubhuis. De werkzaamheden werden uitgevoerd door ten Cate loonbedrijf uit Wierden Ook hebben diverse vrijwilligers mee geholpen om de werkzaamheden zo goedkoop mogelijk gereed te krijgen. Iedereen die gehopen heeft onze dank. SN heeft voor 25 % bijgedragen in de kosten. Op 30 augustus is het steiger feestelijk geopend, waarbij de pers aanwezig was. Ook waren er mensen van de Eikenlaan aanwezig.  Die na de opening een hengeltje uitgooiden.

De secretaris had een verzoekje ontvangen van het bestuur en medewerkers SVON om een deel van hun jaarlijkse uitje in te vullen. Er werd gevraag om wat te vertellen over het tot stand komen van het clubhuis, het steiger en het wel en wee van de vereniging. Natuurlijk heb ik aan dit verzoek gehoor gegeven.

Ze vonden het geweldig dat onze vereniging dit allemaal zo voor elkaar heeft gekregen.

Dit allemaal met dank aan al onze vrijwilligers.

PRESENTJE LIDMAATSCHAP.

Het bestuur is bezig met het uitwerken van een plan om de leden die een bepaald aantal jaren achter elkaar lid zijn een attentie aan te bieden. Te denken valt aan een lidmaatschap van 25 jaar, 40 jaar , 50 jaar enz.  In 2021 is hier niets van gekomen. Wij gaan nu kijken of dit in 2022 wel lukt.

VERKOOPADRESSEN.

Ook in 2021 werkte ons verkoopadres, te weten de firma Te Morsche Dierenspeciaalzaak uit  Wierden, weer belangeloos mee aan de uitgifte van Voorlopige VISpassen, lidmaatschapskaarten en vergunningen voor nieuwe leden. Voor de bereidheid onze dank. De firma kreeg een vergoeding  voor de daarbij behorende werkzaamheden.

DANK.

Hiermede wil ik mijn jaarverslag over 2021 beëindigen. Ik wil iedereen, mede namens mijn mede-bestuurders, bedanken die zich in 2021 weer belangeloos hebben ingezet voor onze vereniging. Samen hebben wij er weer voor gezorgd dat de vele voorkomende werkzaamheden op tijd konden worden afgerond.  Graag willen wij in 2022 weer een beroep op julie doen.

Nu maar hopen dat de corona epidimie in 2022 snel is afgelopen zodat wij al onze activiteieten dit jaar weer normaal kunnen uitvoeren.

Rest mij nog om u allen een goed, sportief en een visrijk jaar toe te wensen. Maar blijf vooral gezond dit is het belangrijkste.

Aldus vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering van 12 mei 2022.

De Voorzitter.De secretaris

G.J.J. WiggersB.G. Nijenhuis