Jaarverslag 2022

69 e VERENIGINGSJAAR

JAARVERSLAG VAN DE SECRETARIS OVER HET JAAR 2022.

Beste sportvrienden.

Evenals de voorgaande jaren wil ik mijn jaarverslag beginnen door vanaf deze plaats, mede namens mijn medebestuurders, iedereen een gelukkig en vooral een gezond 2023 toe te wensen. Alle  geplande activiteiten konden dit jaar doorgang vinden. Het weer kenmerkte zich door een koud voorjaar en een warme zomer en najaar. De waterstand in de diverse wateren waren de warme droge zomer op een laag peil. Voor de vereniging was het een prima jaar. Het ledenaantal is weer gestegen. De vangsten waren over het algemeen matig met af en toe een uitschieter.

Wij zouden het op prijs stellen als er meer leden de Algemene Ledenvergadering komen bezoeken. In ieder geval de leden die prijzen hebben gewonnen met de wedstrijden. De prijzen worden op deze avond uitgereikt. Op deze vergadering kunt u meepraten over uw sport en meebeslissen over de te organiseren activiteiten. Kortom u kunt uw belangen hier behartigen. Wees niet passief maar neem ook eens actief deel aan een van de vele activiteiten van uw vereniging.

LEDENAANTAL.

Het ledenaantal is in 2022 is ten opzichte van het voorgaande weer gestegen.  In december 2022 hadden wij rond de 975 leden op de lijst staan. De nieuwe leden heten wij van harte welkom in onze vereniging. Door het grote aantal leden verwachten wij ook een toename van het aantal deelnemers aan de door ons te organiseren evenementen.

Helaas ontvielen ons dit jaar ook weer enkele leden. Dat zij mogen rusten in vrede is de wens van het bestuur en de leden.

BESTUUR.

Het bestuur was in 2022 volledig en bestaat uit 7 leden en vier aspirant leden. Deze vier jeugdige leden gaan op termijn de bestuurswerkzaamheden overnemen. Het bestuur kwam in 2022 maar 9 keer in vergadering bijeen. De vergaderingen werden gehouden in ons eigen clubgebouw. Het dagelijkse bestuur had regelmatig contact met elkaar via telefoon of mail.

Met de leden van de Beheercommissie is in 2022 niet vergaderd. Er waren geen belangrijke punten om te behandelen. Er was wel regelmatig contact. De commissieleden en vrijwilloigers kregen in december een attentie aangeboden. In 2022 werden  de  vergaderingen van SVON  door twee bestuursleden  bezocht. Ook de vergaderingen van SVON Rayon 1 werden door twee bestuursleden bezocht.

LEDENVERGADERING.

De Algemene Ledenvergadering werd gehouden op donderdag 12 mei in ons clubgebouw Vijverweg 1.  Voor aanvang  van de vergadering werd een minuut stilte gehouden om onze overleden sportvrienden te gedenken. De voorzitter kon deze avond 10 leden en zes bestuursleden welkom heten. Enkele leden hadden zich voor deze avond afgemeld. De notulen van de Algemene ledenvergadering, het Jaarverslag van de secretaris en het financieele Jjaarverslag werden zonder op- en of aanmerkingen goedgekeurd.

De afdracht aan Sportvisserij Oost Nederland wordt licht verhoogd, het bedrag wordt jaarlijks geindexeerd.

Het bestuur heeft met algemene stemmen besloten om de contributie voor het jaar 2022 te verhogen met € 1,50 per jaar voor de seniorenleden. Voor de jeugd blijft deze gelijk.  De contributie komt er als volgt uit te zien.  € 40,00 voor leden vanaf 18 jaar, € 36,00 voor leden die in de WAO zitten, die 65 jaar of ouder zijn, voor echtgenotes van leden en voor leden van 15 tot en met 17 jaar.  De contributie voor de jeugdleden tot en met 13 jaar blijft € 12,--

Bij betaling via machtiging automatische afschrijving betalen senioren € 2,00 contributie minder en jeugdleden € 1,00. Het inschrijfgeld voor senioren blijft € 4,00 en voor de jeugd € 1,00. In maart heeft de heer F. Knol om gezondsheidsredenen aangegeven met onmiddellijke ingang te willen stoppen als bestuurslid. De heer P. Stobbe vult de ontstane vakature in.

Reglementair aftredend was de secrearis, de heer B.G. Nijenhuis. Hij had enkele jaren geleden al aangegeven niet meer voor het secretariaat beschikbaar te zijn. Er hebben zich tijdens de vergadering vier leden opgegeven om deze werkzaamheden op termijn te willen overnemen. De heer A. Schaddenhorst had zich weer herkiesbaar gesteld voor de periode van een jaar.

ZOMERCOMPETITIE.

De Zomercompetitie bestond dit jaar uit 9 wedstrijden.

Jammer dat de deelname ieder jaar minder wordt. Wie heeft hiervoor een oplossing. De wedstrijden werden gevist onder goede weerstomstandigheden. Door dde droogte en lage waterstand stond er weinig stroming. Voor de einduitslag kon men 2 wedstrijden laten vallen. Deze competie werd G. Wiggers met 101 punten. Op de tweede plaats eindigde N. Wiggers met 97 punten en derde werd B. Bernds met 95 punten. De totale uitslagen kan men vinden op onze website. De prijzen worden op de Algemene Ledenvergadering uitgereikt.

EXTRA WEDSTRIJDEN

De extra wedstrijden bestonden dit jaar uit 5 wedstrijden. Voor de einduitslag kon men 1 wedstrijd laten vallen. Tijdens deze wedstrijden werd maar matig vis gevangen. Winnaar van deze competitie werd N. Wiggers met 59 punten. Op de tweede en derde plaats eindigden G. Wiggers met 56 punten en derde werd B.G. Nijenhuis met 55 punten.  De totale uitslagen kan men vinden op onze website.  De prijzen worden uitgereikt op de Algemene Ledenvergaderimng.

WIERDENSE VIJVERBOKAAL

Voor de 15e maal werden er dit jaar wedstrijden gehouden om de Wierdense Vijverbokaal. Deze competitie bestaat uit vier wedstrijden. Er wordt gevist in de Schaatsvijver, de Hooilandenvijver twee keer en de Stouwevijver. De winnaar van deze competitie krijgt een wisselbokaal, Deze bokaal houden en een mooi bedrag aan bonnen. De firma Vos Hengelsport uit Almelo sponsert deze wedstrijden.

De Wierdense vijverbokaal werd gewonnen door N. Wiggers met 44 punten. Tweede en derde werden G. Wiggers en R. Meenderink met respectivelijk 43 en 40 punten.  De prijzen worden uitgereikt op de Algemene Ledenvergadering. De volledige uitslagen kan men vinden op onze website.

JAARLIJKSE TOCHT.

Onze jaarlijkse forellen tocht werd dit jaar gehouden op zaterdag 29 oktober. Wij gingen deze moregen naar de forellenvijvers De Broekbeke te Geesteren. Het was deze morgen lang donker maar verder prima visweer. Er werd gevist van 8.00- tot 12.00 uur.  Regelmatig werd er deze morgen een forel uit het water gehaald. De gevangen forel mocht men uiteraard meenemen of ruilen voor gerookte forel. De forellentocht werd gewonnnen door A. G. v.d. Maat jr.met een vangst van elf forellen. Tweede werd H. Velthof met tien forellen en derde werd A. v. d. Maat met een vangst van negen forellen. De deelnemers werden getracteerd op een balletje gehakt en een comsumptie.

TOCHT OVERIJSSELSE VECHT.

De vistocht naar De Overijsselse Vecht werd gehouden op zaterdag 28 mei. Het was deze morgen prima visweer.  Er zat een lekker stroompje in het water, waardoor het goed vissen was. De Firma Voorhuis uit Albergen sponsert deze wedstrijd. Er werd gevist van 9.00 uur tot 13.00 uur. Deze wedstrijd werd gewonnen door B.G. Nijenhuis met een gewicht van 3.550 gram vis Tweede en derde werden J. Wiggers en N. Wiggers met respectievelijkk 3.510 gram vis en 3.440 gram vis.

OVERIGE KORPSWEDSTRIJDEN.

Ons korps heeft dit jaar meegedaan aan twee korpswedstrijden

De eerste wedstrijd was de jaarlijkse Senioren Korpswedstrijd “Twentekanalen” De wedstrijd werd gehouden op zaterdag 3 september. Er werd gevist in het Twentekanaal bij Almen. Ons korps eindigde hier in de middenmoot. De tweede wedstrijd was de jaarlijkse korpswedstrijd van voormalig Pootvisfonds van de Berkel. Deze wedstrijd werd gehouden op zaterdag 24 september. Er werd gevist in de Berkel bij Borculo. B. Bernds haalde hier een derde plaats en N. Wiggers een achtste plaats. Als korps eindigden wij op de tweede plaats. De jaarlijkse rayonwedstrijd van SVON-rayon 1 ging wegens te weinig deelname niet door.

JEUGDVISCURSUS.

Na twee jaar afwezigheid door de covit kon nu de jeugdviscursus weer worden gegeven. In 2020 was ons jubileumjaar in het kader van derig jaar jeugdviscursus bij Ons Genoegen. Dit jubileumjaar werd nu gehouden. Voor iedere cursusavond was een andere sponsor gevonden, die voor de prijzen zorgden. Er werden dit jaar zeven cursussen georganiseerd.  Na de laatste avond kon de eindstand bekend worden gemaakt. Bij de jeugd tot en met 11 jaar werd de winnaar Steyn Haarkamp met 198 cm vis. Op de 2e plaats eindigde Eliane Olthof met 134 cm vis en 3e werd Britt Haarkamp met130 cm vis. Bij de jeugd van 12 t/ m 17 jaar werd de winnaar Naomi Nijveld met 167 cm vis. Hiermee werd Naomi winnaar van de damesbokaal.  Op de 2e plaatseindigde Gijs Hilbrink met 107 cm vis en 3e werd Wesley Kappert met 30 cm.  Alle winnaars gefeliciteerd en tot het volgend jaar. Hierbij willen wij alle sponsors bedanken voor hun medewerking.  De jeugdcommissie kan terugkijken op een mooi jubileumjaar

ZOMERJEUGDVISKARAVAAN

De zomerviskaravaan van SN is op zaterdag 23 juli te gast gewesst bij onze vereniging. Dit evenement werd gehouden in de voormalige schaatsvijver bij ons clubgebouw. Het doel van de Zomerviskaravaan is om kinderenin hun ditecte woonomgeving kennis te laten maken met de hengelsport. Ruim 35 kinderen melden zich voor dit evenement. Ze konden kennis maken met verschillende takken van de hengelsport en dit ook zelf beoefenen. Er werd goed vis gevangen waaronder diverse mooie zeelten.

Ook konden ze kennismaken met de vissimulator. Deze kan men instellen naar de verschillende vissoorten en grootte van de vis. Aan een hengel kan men dan voelen hoe hard de diverse vissen trekken aan de lijn. De lunchpaketten werden aangeboden door Albert Heijn uit Wierden, waarvoor onze dank. Het was een superevenement.

NIEUWSBRIEF.

In een bestuursvergadering is afgesproken om een nieuwsbrief op te stellen die bij de vergunningen worden meegestuurd. Hierin komen de uitnodiging voor de Algemene Ledenvergadering te staan. Ook vindt men hier de datums wedstrijden en de datums voor de jeugdviscursus.  De nieuwsbrief is ook te vinden op onze website. In het vervolg wordt de nieuwsbrief niet meer rongebracht of versttuurd.

VIJVERS / WATER

In het najaar zijn door het waterschap Vechtstromen de oevers gemaaid. Het afkomende materiaal werd afgevoerd. Een deel van de bodems van de Weustevijver Noord en de de lange vijver zijn dit jaar gemaaid met de maaiboot. Volgens het waterschap is het afkomende materiaal afgevoerd.

Vanaf 1 januari mogen alle leden van Ons Genoegen Wierden vissen in de Stouwevijver. Dit onder dezelfde voorwaarden als de andere vijvers. Hiervoor krijgen alle leden een niewe vergunning bij de VISpas.

De Waterstand in de vijvers was dit jaar lager dan normaal. Door onze eigen controleurs, de politie en de BOA is er reglmatig gecontroleerd langs de vijvers. Er is afegesproken dat er in 2023 wordt gecontroleerd door de BOAS van SVON in samenwerking met onze eigen contrleurs.

Bemonstering van het water in de diverse vijvers vond ook dit jaar regelmatig plaats. De bemonstering werd uitgevoerd door de heer N. Wiggers.

Er waren verder geen bijzonderheden te melden. De uitslagen van de monsters zijn naar de gemeente Wierden en het waterschap Vechtstromen gestuurd.

De vangsten in de vijvers was over het algemeen goed. Toch wordt er nog steeds veel schade aan de visstand aangebracht door de aalscholvers. In de toekomst gaan we bekijken of we op enkele plaatsen vissenbossen kunnen plaatsen. Hierin kan de jonge vis dan schuilen tegen de aalscholvers. Dit ia al overlegd met het Waterschap en de Gemeente, dezen hadden geen bezwaar.

Regelmatig werd door de commissieleden de rommel opgeruimd die de hengelaars laten liggen. Graag wil ik iedere visser verzoeken hun rommel op te ruimen en mee te nemen. Mocht er nog andere troep liggen dan deze ook meenemen. Dan houden we de waterkant netjes.

PRESENTJE LIDMAATSCHAP.

Het bestuur is bezig met het uitwerken van een plan om de leden die een bepaald aantal jaren achter elkaar lid zijn een attentie aan te bieden. De attenties zijn inmiddels gekocht en worden de komende tijd rondgebracht/ verstuurd. Voorlopig gaat we uit van een lidmaatschap van 25 jaar en langer.

VERKOOPADRESSEN.

Ook in 2022 werkte ons verkoopadres, te weten de firma Te Morsche Dierenspeciaalzaak uit Wierden, weer belangeloos mee aan de uitgifte van Voorlopige VISpassen, lidmaatschapskaarten en vergunningen voor nieuwe leden. Voor de bereidheid onze dank. De firma kreeg een vergoeding voor de daarbij behorende werkzaamheden.

DANK.

Hiermede wil ik mijn jaarverslag over 2022 beëindigen. Ik wil iedereen, mede namens mijn mede-bestuurders, bedanken die zich in 2022 weer belangeloos hebben ingezet voor onze vereniging. Samen hebben wij er weer voor gezorgd dat de vele voorkomende werkzaamheden op tijd konden worden afgerond.  Graag willen wij in 2023 weer een beroep op julie doen.

Rest mij nog om u allen een goed, sportief en een visrijk jaar toe te wensen. Maar blijf vooral gezond dit is het belangrijkste.

Aldus vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering van 25 mei 2023.

De Voorzitter.                                                                                   De secretaris

G.J.J. Wiggers                                                                                    B.G. Nijenhuis