Jaarverslag 2020

68 e VERENIGINGSJAAR

JAARVERSLAG VAN DE SECRETARIS OVER HET JAAR 2019.

Beste sportvrienden.

Evenals de voorgaande jaren wil ik mijn jaarverslag beginnen door vanaf deze plaats, mede namens mijn medebestuurders, iedereen een gelukkig en vooral een gezond 2021 toe te wensen. Het jaar 2020 is het jaar van de corona. Heel veel activiteiten konden daardoor geen doorgang vinden. We mochten nog wel vissen maar de meeste competities werden stil gelegd. Ook in 2020 hadden wij weer last van de warmte en plaatselijk extreme droogte. De waterstand in de diverse wateren was erg laag. Met name in de Zuidbroekvijver stond bijna geen water meer. Voor de vereniging was het een prima jaar. Het ledenaantal is flink gestegen. De vangsten waren over het algemeen redelijk.

Wij zouden het op prijs stellen dat meer leden de Algemene Ledenvergadering komen bezoeken. In ieder geval de leden die prijzen hebben gewonnen met de wedstrijden. De prijzen worden op deze avond uitgereikt. Op deze vergadering kunt u meepraten over uw sport en meebeslissen over de te organiseren activiteiten. Kortom u kunt uw belangen hier behartigen. Wees niet passief maar neem ook eens actief deel aan de activiteiten van uw vereniging.

LEDENAANTAL.

Het ledenaantal is in 2020 is ten opzichte van het voorgaande flink gestegen. In december 2020 hadden wij ruim 900 leden op de lijst staan. Dit zijn er 150 meer dan het voorgaande jaar. De nieuwe leden heten wij van harte welkom in onze vereniging. Gezien het grote aantal leden verwachten wij ook weer een toename van het aantal deelnemers aan de door ons te organiseren evenementen.

Helaas ontvielen ons dit jaar ook weer enkele leden. Dat zij mogen rusten in vrede is de wens van het bestuur en de leden.

BESTUUR.

Het bestuur was in 2020 volledig en bestaat uit 7 leden.  Het bestuur kwam in 2020 maar 4 keer in vergadering bijeen. De vergaderingen werden gehouden in ons eigen clubgebouw. Het bestuur en dagelijkse bestuur hadden regelmatig contact met elkaar via telefoon of mail.

Met de leden van de Beheercommissie kon in 2020 niet worden vergaderd. Er was wel regelmatig contact. Ieder commissielid kreeg in december een attentie aangeboden. In 2020 werden ook geen  vergaderingen van SVON en van SVON Rayon 1. bezocht.  Deze vergaderingen werden afgelast. De vergadering van SVON werd verplaatst naar het najaar en ging via de computer.

LEDENVERGADERING.

Het was de bedoeling om op donderdag 14 mei 2020 de Algemene Ledenvergadering te houden. Door de corona mocht deze vergadering niet worden gehouden.

Het jaarverslag van de secretaris stond op onze website. De afdracht aan Sportvisserij Oost Nederland wordt licht verhoogd, het bedrag wordt jaarlijks geindexeerd.

Het bestuur was voornemens om de contributie voor het jaar 2021 te verhogen met € 2,-- per jaar voor de seniorenleden. Voor de jeugd zou deze gelijk blijven. Deze verhoging kon dus geen doorgang vinden.  De contributie kwam er dan als volgt uit te zien.  € 40,50 voor leden vanaf 18 jaar, € 36,50 voor leden die in de WAO zitten, die 65 jaar of ouder zijn, voor echtgenotes van leden en voor leden van 15 tot en met 17 jaar.  De contributie voor de jeugdleden tot en met 13 jaar blijft € 12,--.Bij betaling via machtiging automatische afschrijving betalen senioren € 2,00 contributie minder en jeugdleden € 1,00. Het inschrijfgeld voor senioren blijft € 4,00 en voor de jeugd € 1,00.  De verhoging zal nu indien het mogelijk is voor 2022 worden uitgevoerd.

Reglementair aftredend waren de penningmeesteris, de heer R. van Oosterwijk en de wedstrijdleider, de heer R. Meenderink. Beiden heren hadden zich zich weer herkiesbaar gesteld voor een periode van drie jaar. De heer A. Schaddenhorst had zich herkiesbaar gesteld voor de periode van een jaar.

VERLENGDE ZOMERCOMPETITIE.

De verlengde Zomercompetitie bestond dit jaar uit 9 wedstrijden. Door de corona beperkingen van de overheid konden deze wedstrijden niet worden gehouden.

EXTRA WEDSTRIJDEN

De extra wedstrijden bestonden dit jaar uit 5 wedstrijden. Voor de einduitslag kon men 1 wedstrijd laten vallen. Van deze wedstrijden konden er 3 wedstrijden worden gevist. Tijdens deze wedstrijden werd maar matig vis gevangen. Winnaar van deze competitie werd B. Brernds met 43 punten. Op de tweede en derde plaats eindigden R. Meenderink en N. Wiggers met respectievelijk 39 en 36 punten. De totalen uitslagen kan men vinden op onze website. Ook zijn ze digitaal te verkrijgen bij de secretaris. De prijzen worden uitgereikt op de Algemene Ledenvergaderimng.

WIERDENSE VIJVERBOKAAL

Voor de 13e maal werden er dit jaar wedstrijden gehouden om de Wierdense Vijverbokaal. Deze competitie bestaat uit vier wedstrijden. Er wordt gevist in de Schaatsvijver, de vijver in het Zuidbroek, de Hooilandenvijver en de Stouwevijver. De winnaar van deze competitie krijgt een wisselbokaal,  een bokaal om te houden en een mooi bedrag aan bonnen. De firma Vos Hengelsport uit Almelo sponsert deze wedstrijden. Er konden dit jaar maar 2 wedstrijden worden gevist in de Schaats- en Hooilandenvijver. De Wierdense vijverbokaal werd gewonnen door N. Wiggers met 28 punten. Tweede en derde werden G. Wiggers en B. Bernds met 28 en 26 punten.  De prijzen worden uitgereikt op deze Algemene Ledenvergadering. De volledige uitslagen kan men vinden op onze website. Ook zijn ze digitaal te verkrijgen bij de secretaris.

JAARLIJKSE TOCHT.

Onze jaarlijkse tocht zou dit jaar gehouden op zaterdag 30 oktober. Deze forellentocht kon helaas ook niet doorgaan.

TOCHT OVERIJSSELSE VECHT.

De vistocht naar De Overijsselse Vecht zou dit jaar worden gehouden op zaterdag 6 juni. Ook deze wedstrijd in de Vecht kon niet doorgaan.  Een deel van de prijzen wordt beschikbaar gesteld door de firma Voorhuis, uit Albergen.

OVERIGE KORPSWEDSTRIJDEN.

Alle bestuur- en korpswedstrijden werden in 2020 afgelast.

JEUGDVISCURSUS.

Ondanks een jubileumjaar moest ook de jeugdviscursus in 2020 worden afgelast.

NIEUWSBRIEF.

In april 2020 is de nieuwsbrief weer uitgebracht. Hierin komen de agende en de uitnodiging voor de Algemene Ledenvergadering te staan. Ook wordt hierin opgenomen het wedstrijdschema en de jeugdviscursus.  De nieuwsbrief is ook te vinden op onze website.

VIJVERS / WATER

In het najaar zijn door het waterschap Vechtstromen de oevers gemaaid. Het afkomende materiaal werd afgevoerd. De bodems van de Weustevijver Noord, de lange vijver en de schaatsvijver zijn dit jaar niet gemaaid met de maaiboot. Het waterschap had hier volgens hun geen budget meer voor.

Het water in de Zuidbroekvijver was het gehele jaar laag en is nog steeds niet op peil. Voor de visstand is het maar te hopen dat er geen strenge winter komt. Door onze eigen controleurs, de politie en de BOA is er reglmatig gecontroleerd langs de vijvers. In de schaatsvijver is weer  blauwalg geconstateerd. De gemeente heeft de waarschuwingsborden van vorig jaar laten staan.  In het voorjaar zijn bij enkele vijvers wat dode karpers gevonden.

Bemonstering van het water in de diverse vijvers vond ook dit jaar regelmatig plaats. De bemonstering werd uitgevoerd door de heer N. Wiggers. Op diverse vijvers is draadalg en blauwalg waargenomen. De uitslagen zijn naar de gemeente Wierden en het waterschap Vechtstromen gestuurd. In diverse vijvers komt vanaf juni veel plantengroei voor. In deze vijvers is dan bijna niet meer te vissen.

De vangsten in de vijvers was over het algemeen goed. Toch wordt er nog steeds veel schade aan de visstand aangebracht door de aalscholvers. In de toekomst gaan we bekijken of we op enkele plaatsen vissenbossen kunnen plaatsen. Hierin kan de jonge vis dan schuilen tegen de  aalscholvers.

Regelmatig werd door de commissieleden de rommel opgeruimd die de heneglaars laten liggen. Graag wil ik iedere visser verzoeken hun rommel op te ruimen en mee te nemen. Mocht er nog andere troep liggen dan deze ook meenemen. Dan houden we de waterkant netjes.

AFVISSEN HOOILANDENVIJVER.

Op 14 maart is met behulp van een zegen en electroboot de Hooilandenvijver afgevist. De werkzaamheden werden uitgevoerd in samenwerking met SVON. Het doel hiervoor was om de aanwezige visstand te bekijken en de aanwezige meerval te verwijderen. Dit laatste is gelukt. Er werden veel grote vissen gevangen o.a. karper, brasem en heel veel zeelt. Ook kwamen er diverse snoeken boven water. Vissen tussen de tien en twintig cm werden er bijna niet gevangen. Toch werden deze lengtes in de zomer wel gevangen.  Er zit op dit moment voldoende vis in de vijver.

VISSTEIGER BIJ SCHAATSVIJVER.

Het bestuur en commissie is bezig met de voorbereidingen voor de aanleg van een mindervaliden steiger. Deze zal worden aangelegd bij ons clubhuis in de voormalige Schaatsvijver. De aanlegvergunningen zijn door de gemeente en het waterschap goedgekeurd. Bij Sportvisserij Nederland is voor het materiaal en de aanleg subsidie aangevraagd. De aanvraag is gehonoreerd. De werkzaamheden moeten in 2021 worden uitgevoerd.

PRESENTJE LIDMAATSCHAP.

Het bestuur is bezig met het uitwerken van een plan om de leden die een bepaald aantal jaren achter elkaar lid zijn een attentie aan te bieden. Te denken valt aan een lidmaatschap van 25 jaar, 40 jaar , 50 jaar enz.  Wij komen hier op terug.

VERKOOPADRESSEN.

Ook in 2020 werkte ons verkoopadres, te weten de firma Te Morsche Dierenspeciaalzaak uit  Wierden, weer belangeloos mee aan de uitgifte van Voorlopige VISpassen, lidmaatschapskaarten en vergunningen voor nieuwe leden. Voor de bereidheid onze dank. De firma kreeg een vergoeding  voor de daarbij behorende werkzaamheden.

DANK.

Hiermede wil ik mijn jaarverslag over 2020 beëindigen. Ik wil iedereen, mede namens mijn mede-bestuurders, bedanken die zich in 2020 weer belangeloos hebben ingezet voor onze vereniging. Samen hebben wij er weer voor gezorgd dat de vele voorkomende werkzaamheden op tijd konden worden afgerond.

Nu maar hopen dat de corona epidimie in 2021 snel is afgelopen zodat wij al onze activiteieten dit jaar weer kunnen uitvoeren.

Rest mij nog om u allen een goed, sportief en een visrijk jaar toe te wensen. Maar blijf vooral gezond dit is het belangrijkste.

Aldus vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering van 20 mei 2021.

De Voorzitter. De secretaris

G.J.J. Wiggers B.G. Nijenhuis