Over ons

Zojuist bent u bent u terechtgekomen op de site van de Wierdense Hengelsportvereniging “Ons Genoegen”.
De vereniging is opgericht in 1951 en bestaat dus al 65 jaar. De vereniging telt rond de 950 leden en is een van de grootste verenigingen van Wierden. Het mailadres is: info@hsvwierden.nl, het telefoonnummer is 06 41415889. Wij zijn op de website te vinden onder: www.onsgenoegenwierden.nl.

Wat betekent Ons Genoegen voor u:
Als u een nieuw lid bent krijgt u van ons het Voorlopige bewijs van lidmaatschap / de tijdelijke VISpas. Dit voorlopige bewijs moet u invullen en is een maand geldig. Met dit bewijs van lidmaatschap mag met maximaal twee hengels worden gevist in de wateren genoemd in de bijbehorende lijsten van viswateren, onder de daarbij vermelde voorwaarden Bij controle moet u dit voorlopige bewijs van lidmaatschap samen met de bijbehorende lijst van viswateren, direct kunnen tonen. Ook kunt u gebruik maken van de VISplanner. Binnen een week moet u de aanvraag definitief lidmaatschap/Vispas volledig invullen en wegsturen, naar het voorgedrukte adres. De officiële VISpas zult u binnen drie weken in huis hebben.

Via de site kunt u ons ook machtigen voor automatische afschrijving van uw jaarlijkse contributie. Wij verzoeken u deze machtiging in te vullen, uit te draaien, te onderteken en naar het aangegeven adres te sturen of naar het secretariaat. Het voordeel voor u is, dat u € 2,-korting krijgt op het lidmaatshap en u krijgt de vergunningen altijd op tijd in huis. Voor de vereniging is het kostenbesparend en het geeft minder werk. Als lid van onze vereniging mag u ook in de diverse vijvers vissen in de gemeente Wierden. Dit zijn de Hooilandenvijver, voormalige Schaatsvijver, Noordelijke vijver Weuste, Vijver tussen industrieterrein en Weuste en vijver in het Zuidbroek. De bijzondere bepalingen staan op de binnenkant van de vergunning. In de Stouwevijver mag men alleen vissen als men in de gemeente Wierden woont, vijfenzestig jaar of ouder is, of arbeidsongeschikt is. De jeugd tot en met dertien jaar mag hier ook vissen. Voor de Stouwevijver wordt een apparte vergunning afgegeven.

Behalve het aanbieden van zoveel mogelijk viswater proberen wij ook de waterkwaliteit en de visstand te verbeteren. We zetten zo nodig vis uit. We overleggen met andere waterbeheerders zoals waterschappen, gemeent, Sportvisserij Nederland en overheden. Wat we ook belangrijk vinden is dat sportvissers zich aan de waterkant gedragen zoals dat hoort. Dat de sportvisser alle vergunningen bij zich heeft, dat er geen rommel wordt achtergelaten en dat we de gevangen vis zorgvuldig behandelen en terugzetten in zijn leefomgeving. Er wordt regelmatig gecontroleerd bij de vijvers. De politie en de bijzondere opsporingsambtenaren zullen in geval van overtredingen ook bekeuren. Ook wordt er regelmatig gecontroleerd door onze eigen controleurs in samenwerking met de BOA.

Wij houden een verlengde zomercompetitie, deze bestaat uit zestien wedstrijden In de zomer wordt er op een maandagavond gevist en in het najaar enkele wedstrijden op zaterdag. Informatie of opgave voor de wedstrijden kan vinden op de website of bij de wedstrijdleider. Ook houden wij vijverwedstrijden, deze worden gehouden in de vier visvijvers. Verder organiseren wij wedstrijden voor de vijfenzestig plussers en de vutters. In de zomer organiseren wij een viscursus /wedstrijdjes voor de jeugdige vissertjes. Deze is gratis en men hoeft ook geen lid van de vereniging te zijn. In het najaar organiseren wij een viswedstrijd op de forellen. Ook wordt er een wedstrijd georganiseerd naar de Vecht of IIssel.

Bij de HSV “Ons Genoegen ” bent u lid van een vereniging die u gelegenheid biedt tegen weinig kosten in zoveel mogelijk water in Nederland te vissen. Het lidmaatschap loopt jaarlijks automatisch door. Per 1 oktober starten wij al met de aanmaak van de nieuwe VISpassen voor het komende jaar met de daarbij behorende papieren. Wilt u het aankomende jaar uw lidmaatschap beëindigen dan verzoeken wij dringend dat voor 1 oktober van het lopende jaar te doen. Dit kan via de website of een telefoontje naar het secretariaat is voldoende. Dit voorkomt dat wij een overbodige VISpas en het overige drukwerk moeten maken. Dit bespaart ons geld en houdt de contributie betaalbaar voor iedereen. Als lid van “Ons Genoegen” ontvangt u 1 keer per jaar een mededelingenblad en een keer per jaar een nieuwsbrief.