HISTORIE VAN DE VERENIGING

Hieronder de historische feiten over de oprichting, de naamgeving, de zelfstandigheid, de statuten, huishoudelijk reglement en de koninklijke goedkeuring van onze vereniging.

DE OPRICHTING VAN EEN HENGELAARSVERENIGING ALS ONDER-AFDELING VAN DE HENGELAARSVERENIGING ”VISLUST” ALMELO.

Op vrijdag, 24 juni 1949 kwamen 12 hengelaars in Hotel ”De Zwaan” in Wierden bijeen om een hengelaarsvereniging in Wierden op te richten. Na deskundige voorlichting in die vergadering door de penningmeester van de hengelaarsvereniging ”Vislust” te Almelo, de heer Westra, werd besloten om niet direct een zelfstandige vereniging op te richten maar te starten als onderafdeling van de hengelaarsvereniging ”Vislust” te Almelo. Men kon daardoor meteen de rechten krijgen om te vissen in de door die vereniging gepachte wateren zoals de Vecht en het Twenthe Rijnkanaal. Wel werd er alvast een voorlopig bestuur gekozen. Het inleggeld voor de leden werd bepaald op f.1,50 en de contributie werd vastgesteld op f.1,63 per kwartaal. Na de oprichtingsvergadering werd er blijkbaar een intensieve propaganda gevoerd want in december 1949 blijken er al 40 personen lid te zijn van de onderafdeling Wierden.

NAAMGEVING ”ONS GENOEGEN”

In overleg met het bestuur van de Hengelaarsvereniging ”Vislust” te Almelo werd in de ledenvergadering van 17 februari 1950 besloten om de vereniging, indien deze zelfstandig zou worden, de naam ”Ons Genoegen” te geven. In deze vergadering werd o.m. besloten prijzen beschikbaar te stellen voor de grootste snoek, snoekbaars en grootste witvis die in 1950 zou worden gevangen en dat er 2 keer twee dagen een visconcours zou worden gehouden en dat er enkele vistochten zouden worden gemaakt naar de IJssel en de Vecht. Dat men destijds zelf moest proberen om wateren te pachten en looprechten te bemachtigen blijkt wel uit de notulen van deze vergadering. Er werd nl. besloten om te trachten één km. grond te pachten langs de IJssel.

ZELFSTANDIGE VERENIGING ”ONS GENOEGEN”

In de jaarvergadering van de onderafdeling Wierden van ”Vislust” van 19 januari 1951, waar 23 leden aanwezig zijn, wordt op voorstel van de toenmalige voorzitter met algemene stemmen besloten om een zelfstandige vereniging te worden. De zelfstandige hengelsportvereniging ”Ons Genoegen” Wierden is geboren. Nadeel hiervan was wel dat men diverse visrechten op verschillende wateren verloor door het zgn. alleenrecht. Na inzet van het toenmalige bestuur kon men echter al gauw de visrechten op de Vecht en de Overijsselse Kanalen bemachtigen.

STATUTEN EN HUISHOUDELIJK REGLEMENT

Op 27 april 1951 wordt er een eerste vergadering als zelfstandige vereniging gehouden. Er zijn dan volgens de notulen van die vergadering 54 personen lid van de vereniging. In het bestuur vindt een bestuurswijziging plaats. De concept Statuten en een Huishoudelijk Reglement worden in deze vergadering goedgekeurd en vastgesteld.

KONINKLIJKE GOEDKEURING

Bij brief van 1 april 1955 wordt Koninklijke goedkeuring aangevraagd. Bij brief van 29 juli 1955, nr.2136 van de Minister van Justitie worden de overgelegde Statuten teruggezonden met verzoek deze op bepaalde punten te wijzigen. Bij besluit van 27 augustus 1955, nr. 47 worden de Statuten goedgekeurd. Bij brief van 31 augustus 1955 wordt door de Minister van Justitie een authentiek extract uit het Koninklijk besluit toegezonden en worden de Statuten als bijvoegsel in de Nederlandse Staatscourant van 17 november 1955, no.224 opgenomen.

JUBILEA

Destijds uitgaande van de oprichtingsdatum van de onderafdeling Wierden van ”Vislust” Almelo, werd op zaterdag, 26 oktober 1974, het 25-jarig bestaan van de vereniging gevierd met een receptie in Hotel ”De Zwaan” te Wierden. In 1980 werd het 30-jarig bestaan van de vereniging feestelijk herdacht met een feestavond in de ”Leeren Lampe” te Raalte. De oud bestuursleden G. Mengerink, G. Tijink en W. Wijnen werden die avond tot Ereleden benoemd en mochten de daarbij behorende oorkonde, alsmede een polshorloge met inscriptie, in ontvangst nemen. De dames werden bloemen aangeboden.

Omdat telkens weer discussie ontstond van welke datum men moest uitgaan voor de viering van een jubileum werd, na de viering van bovengenoemde jubilea, door het bestuur besloten om voor komende jubilea uit te gaan van de oorspronkelijke oprichtingsdatum van de zelfstandige Hengelsportvereniging ”Ons Genoegen” Wierden, zoals wordt vermeld in lid 1 van artikel 3 van de Statuten n.l. 1 april 1951.

Op zaterdag, 10 mei 1986, werd dan ook het 35-jarig jubileum van de vereniging gevierd. Er is dan een jubileumwedstrijd in de Stouwevijver en een feestavond in het Sint Jansgebouw. Aan de dan nog in leven zijnde drie Ereleden worden die dag fruitmanden aangeboden.

AKTIVITEITEN

Direct na de oprichting van de onderafdeling Wierden in 1949 organiseert men al diverse activiteiten. Er vinden vistochten plaats naar IJssel en Vecht, er worden lezingen gehouden over de Visserijwet, over het vissen op snoek, er worden visconcoursen gehouden en men stelt prijzen beschikbaar voor de grootste vangst van snoek, snoekbaars en witvis. De bestuursleden zijn veel per fiets of bromfiets op pad om vis- en looprechten te bemachtigen. In 1951 resulteert dat dan ook om looprecht aan de Vecht bij Beerse te verkrijgen. In dat jaar gaat men zelfs per fiets naar de Vecht bij Beerse om aldaar een gezamenlijke visdag te houden. In samenwerking met de personeelsverenigingen van ”Scholco” en ”Weve” worden gezamenlijke bustochten naar viswateren georganiseerd. Er wordt een Propagandacommissie benoemd die de hengelsport gaat promoten. Op 15 september 1951 organiseert men voor het eerst een jeugdconcours. In de loop der jaren worden de activiteiten steeds meer uitgebreid. Korpsen van de vereniging gaan deelnemen aan Pachtfondswedstrijden, er wordt voor de leden een Zomercompetitie en een Najaarscompetitie ingevoerd, er komt een jeugdviscursus. Het wedstrijdprogramma wordt verder uitgebreid met een wedstrijd te houden op de jaarlijkse Nationale Hengelsportdag, een aantal vrije wedstrijden en wedstrijden voor Vutters en Plussers. Om de onderlinge band te versterken organiseert men zo nu en dan een puzzeltocht en gaat men over tot het jaarlijks organiseren van een Nieuwjaarsreceptie voor leden en aanverwanten.

PLAATSELIJK VISWATER

De vereniging heeft thans de beschikking over de ”Hooilandenvijver”, de ”Schaatsvijver”,de Stouwevijver, Weustevijver en de vijver in Zuidbroek. Voor de jeugd tot en met 13 jaar, voor minder-validen (afgekeurd) en 65 plussers heeft de vereniging de beschikking over de ”Stouwevijver”, zoals in een overeenkomst met de gemeente Wierden is vastgelegd. Bij de totstandkoming van deze vijver ontving de vereniging van de gemeente een bijdrage voor de aankoop en uitzetting van vis in deze vijver. In 1999 werd een plan gemaakt voor de aanleg van een steiger in de Hooilandenvijver. In 2000 werd de steiger, in samenwerking met de gemeente Wierden, gerealiseerd.

COMMISSIE VOOR DE VIJVERS

In 1990 is er een Commissie voor de vijvers ingesteld die toezicht en controle houdt op de vijvers en de bevissing in de vijvers en die tevens zorgt voor de bemonstering van het water van de vijvers. De commissieleden verlenen verder bijstand bij de organisatie van de jeugdviscursus.

ORGANISATIE

De vereniging is aangesloten bij de Sportvisserij Nederland. Hierdoor kan men praktisch in alle wateren in Nederland een hengeltje uitgooien. Door herstructurering van de Federatie kwam SVON in 2000 tot stand. De vereniging is nu ingedeeld in Rayon 1 samen met de verenigingen Almelo, Denekamp, Enschede, Haaksbergen, Laren, Oldenzaal, Borne, Denekamp, Enter, Hengelo, Losser, Rijssen, Delden, Diepenheim, Goor, Holten en Nijverdal.

CLUBBLAD

Sinds 1986 geeft de vereniging een aantal keren per jaar een clubblad uit. Oorspronkelijk werden er drie clubbladen per jaar uitgegeven. Vanwege de hoge kosten en de verminderde opbrengst van advertentiegelden zag men zich genoodzaakt dit in 1999 terug te brengen tot twee uitgaven per jaar. In 2016 wordt er 1x per jaar een clubblad uitgegeven, dit is medio november. In het voorjaar wordt er een nieuwsbrief uitgegeven.

LEDEN

Bij de oprichting van de onderafdeling Wierden van een hengelaarsverniging in 1949 werd gestart met 12 leden. In mei 1950 telt de vereniging dan al 58 leden. Dit aantal is in de loop van de 50 jaar steeds maar gegroeit hetgeen blijkt uit het hiervolgende overzicht.

24 juni 1949 (opr. onderafdeling): 12 leden 1990: 350 leden
 1955: 83 leden 1995: 421 leden