Viswater

1. Stouwevijver

1. Stouwevijver:

Deze parkvijver bestaat uit een grote en een kleine vijver, en is de oudste van de Wierdense vijvers. Het is de vijver die tegen de spoorlijn aan ligt. De vijver is eind jaren zeventig gegraven ten behoeve van de zandbehoefte voor de aanleg van de woonwijk “De Stouwe”. De vijver is centraal gelegen in een parkachtig gebied, dat veel wordt bezocht door wandelaars. Rondom de vijvers zijn dan ook goede wandel- en fietspaden aangelegd. In het midden van de grote vijver bevindt zich een wel ( bron met opwellend grondwater ) wat de watertoevoer van de vijver waarborgt. In deze vijver zijn twee stenen vissteigers aangelegd. Na de aanleg zijn destijds vissen uitgezet, de vissoorten en hoeveelheden zijn onbekend. In 1999 is de vijver gerenoveerd. Alle bagger is er toen uitgehaald en in een hoek van de vijver opgeslagen. Hierdoor is de vijver toen ook wat kleiner geworden. De vijver heeft een diepte van circa 2.00 meter. In 2005 is er karper en vooral kruiskarper uitgezet in de vijver. De hoeveelheid is niet bekend. In de Stouwevijver mag iedereen vissen die in het bezit is van een visvergunning, van HSV Ons Genoegen Wierden.

2. Hooilandenvijver

2. Hooilandenvijver:

Deze vijver is aangelegd aan het begin van de jaren tachtig om aan de zandbehoefte van de nieuw aan te leggen woonwijk “Hooilanden” te voldoen. De vijver heeft overwegend een diepte van 2.0 meter, maar heeft ook een centraal gelegen ondiep gedeelte ( maximaal 1.0 meter diep) met een meer lemige ondergrond. De Hooilandenvijver doet natuurlijk aan. Dit beeld komt door de aanwezigheid van meer oevervegetatie en het natuurlijker maaibeheer rondom de vijvers. Rondom de vijver zijn onder meer snelgroeiende populieren en ( knot ) wilgen aangeplant. De aanwezige bosschages en het bosplantsoen wordt regelmatig gesnoeid, c.q. teruggezet. De knotwilgen worden om de 4 a 5 jaar geknot. De grastaluds rondom de vijver worden 1 maal per jaar ( oktober ) gemaaid. Het afkomende materiaal wordt afgevoerd. Hierbij wordt ook het riet rondom de vijver gemaaid en afgevoerd. In 2000 is er in samenwerking met de gemeente Wierden een steiger aangelegd. Deze is in 2003 voorzien van een ijzeren afscherming. De eerste vissen in de vijver werden uitgezet door de plaatselijke vissers. Hierna is er door de vereniging ´ Ons Genoegen” nog enkele malen vis uitgezet. In 2014 en 2015 is de vijver gemaaid met een maaiboot, dit omdat de vijver dicht ging groeien. In 2014 is door “Ons Genoegen” ook nog graskarper in de vijver uitgezet om het dichtgroeien van de vijver te voorkomen. In de vijver mogen alleen leden van “Ons Genoegen “ Wierden vissen. Hiervoor wordt door de vereniging een speciale vergunning uitgegeven.

3. Visvijver bij clubhuis v/h schaatsvijver

3. Visvijver bij clubhuis v/h schaatsvijver:

De schaatsvijver is ook in het begin van de jaren tachtig aangelegd dit om aan de schaatsbehoefte van de Wierdens bevolking te voldoen. De vijver heeft een ovale schaatsbaan vorm. De vijver heeft overwegend een diepte van 0.90 m diepte. In het noorden van de vijver heeft een klein gedeelte een diepte van circa 1.50 meter. Rondom de vijver wordt het grastalud 1 maal per jaar ( oktober ) gemaaid en afgevoerd. Rondom de vijver staat veel riet, ook dit riet wordt een maal per jaar gemaaid en afgevoerd. Ook in deze vijver is de eerste vis
( o.a. karper en voorn) uitgezet door de plaatselijke vissers. In 1991 is er 75 kg jonge graskarper in de vijver uitgezet. In 1995 en in 2014 is wederom graskarper in de vijver uitgezet. De karper dient om te voorkomen dat de vijver dicht groeit. Doordat de vijver ondiep is en er geen stroming aanwezig is komt er de laatste jaren regelmatig blauwalg in de vijver voor. Dit worden d.m.v. borden aangegeven. In de vijver mogen alleen leden van “ Ons Genoegen” Wierden vissen. Hiervoor wordt door de vereniging een speciale vergunning uitgegeven.

Open Visplanner

4. Zuidelijke vijver Weuste (kweekvijver)

4. Zuidelijke vijver Weuste (kweekvijver):

Deze vijver is gegraven om zand te winnen voor de aanleg van de nieuwbouw wijk de Weuste. De vijver mag uitsluitend gebruikt worden als kweekvijver. In verband met de aanwezigheid van hoogspanningskabels is de bevissing in deze vijver beperkt. Zonder uitdrukkelijke toestemming van de gemeente Wierden mag er niet in de vijver worden gevist. Het doel van de bevissing is om de visstand in de andere vijvers op peil te houden. Over de wijze van bevissing zal overleg worden gevoerd tussen huurder en verhuurder. Het zuidelijk gedeelte van de vijver grenst aan de tuinen van de bewoners. Aan de noordkant staat ieder jaar een dikke kraag riet. Het riet wordt niet ieder jaar gemaaid.

5. Noordelijke vijver Weuste

5. Noordelijke vijver Weuste:

Deze vijver is gegraven om zand te winnen voor de aanleg van de nieuwbouw wijk de Weuste en de aanleg van het industrieterrein. In deze vijver mag alleen worden gevist in het noordelijkste gedeelte van de vijver. Dit is aangegeven op de bij de vijver geplaatste borden. In het zuidelijk gedeelte mag niet worden gevist in verband met de aanwezigheid van hoogspanningskabels. De vijver heeft een diepte van circa 1.50 meter. In de zomer groeit een groot gedeelte van de vijver dicht. In het najaar van 2014 en 2015 is de vijver gemaaid met een maaiboot. In 2014 is er graskarper in de vijver uitgezet om de begroeiing te bestrijden. In deze vijver mogen alleen leden van “Ons Genoegen” Wierden vissen. Hiervoor wordt door de vereniging een speciale vergunning uitgegeven.

6. Vijver tussen industrieterrein en Weuste

6. Vijver tussen industrieterrein en Weuste:

Dit is een langwerpige vijver en loopt langs het industrieterrein. De vijver is circa 1.00 meter diep. Door de loop der jaren is hier een natuurlijke visstand ontstaan. Door de plaatselijke vissers kan hier wat vis in uitgezet zijn. De vereniging heeft hier nooit vis in uitgezet. Vanaf 2015 wordt deze vijver gehuurd door de “Ons Genoegen” In de zomer groeit ook hier veel waterplanten. Deze waterplanten zijn in het najaar van 2014 en 2015 is gemaaid met een maaiboot. Het uitkomende materiaal is afgevoerd. In deze vijver mogen alleen leden van “Ons Genoegen” Wierden vissen.

7. Vijver Weuste Noord naast Veeneleiding

7. Vijver Weuste Noord naast Veeneleiding:

Dit is een klein vijvertje wat naast de Veeneleiding ligt. De diepte van het vijvertje is circa 1.50 meter. De visstand in dit vijvertje is natuurlijk ontstaan. De vereniging heeft hier geen vis in uitgezet. Vanaf 2015 wordt dit vijvertje gehuurd van de gemeente Wierden. In deze vijver mogen alleen leden van "Ons Genoegen" Wierden vissen.

9. Vijver Zuidbroek

9. Vijver Zuidbroek:

Deze vijver ligt langs de E 35 in de nieuwbouwijk het Zuidbroek. De vijver heeft een langwerpige vorm. Over het midden van de vijver ligt een loopbrug. Rondom deze vijver zijn wandelpaden aangelegd. De vijver heeft een diepte van circa 1.50 meter. Deze vijver heeft verder geen aanvoer van water. Daardoor kan in de zomer bij droogte de waterstand wel 0.75m lager staan dan in de winter. Rondom deze vijver is een beschoeiing aangelegd. In 2013 is in deze vijver 100 kg kruiskarper uitgezet. In deze vijver mogen alleen leden van “Ons Genoegen” Wierden vissen. Hiervoor wordt een speciale vergunning uitgegeven.