65 e VERENIGINGSJAAR

JAARVERSLAG VAN DE SECRETARIS OVER HET JAAR 2017.

Beste sportvrienden.

Evenals de voorgaande jaren wil ik mijn jaarverslag beginnen door vanaf deze plaats, mede namens mijn medebestuurders, iedereen een gelukkig en vooral een gezond 2018 toe te wensen. Het achter ons liggende jaar was voor ons als sportvissers een goed jaar. Voor de vereniging was het ook een goed jaar. Het ledenaantal is weer gestegen. Er werden tal van activiteiten georganiseerd. Hieraan werden weer door de diverse leden deelgenomen. De deelname aan de diverse activiteiten was wisselend. Het hoogtepunt was dit jaar de vistocht op de forellen. Ook de jeugdviscursus had dit jaar weer meer  deelnemertjes dan voorgaande jaren. Bij de georganiseerde activiteiten bleef het aantal deelnemers ongeveer gelijk met het vorige jaar. De vangsten waren over het algemeen matig te noemen met hier en daar een uitschieter.  Het bestuur van de vereniging zou graag zien dat er in de toekomst meer leden (vooral ook jeugdleden) zouden deelnemen aan de diverse activiteiten. Het bestuur doet er veel werk voor en besteedt er veel vrije tijd aan om het iedereen naar de zin te maken. Ook zouden wij het op prijs stellen dat meer leden de Algemene Ledenvergadering komen bezoeken.

In ieder geval de leden die prijzen hebben gewonnen met de wedstrijden. De prijzen worden op deze avond uitgereikt. Op deze vergadering kunt u meepraten over uw sport en meebeslissen over de te organiseren activiteiten. Kortom u kunt uw belangen hier behartigen. Wees niet passief maar neem ook eens actief deel aan de activiteiten van uw vereniging.

LEDENAANTAL.

Het ledenaantal is in 2017 is ten opzichte van het voorgaande jaar weer gestegen. In december 2017 hadden wij 750 leden op de lijst staan. Er gingen leden weg en er kwamen weer nieuwe voor in de plaats. Ook dit jaar hadden wij ruim 100 mutaties. De nieuwe leden heten wij van harte welkom in onze vereniging. Gezien het grote aantal leden verwachten wij ook weer een toename van het aantal deelnemers aan de door ons te organiseren evenementen.

Helaas ontvielen ons dit jaar ook weer enkele leden. Dat zij mogen rusten in vrede is de wens van het bestuur en de leden.

BESTUUR.

Het bestuur was in 2017 volledig en bestaat uit 7 leden.  Het bestuur kwam in 2017 negen keer in vergadering bijeen.  De vergaderingen werden allen gehouden in ons eigen clubgebouw. Het dagelijkse bestuur had regelmatig contact met elkaar.

Met de leden van de Beheercommissie werd in 2017 twee keer vergaderd. Ook deze vergaderingen werden in ons eigen clubgebouw gehouden. Het bestuur heeft het goede werk van de leden van de Beheercommissie in 2017 getrakteerd op een warm en koud buffet. Ook kreeg ieder commissielid weer een attentie voor de feestdagen.

Ook in 2017  werden door enkele bestuursleden weer de pachtfondsvergaderingen, de vergaderingen van Sportvisserij Oost Nederland en van Rayon 1 bezocht. Op deze vergaderingen werden de belangen van onze vereniging in het bijzonder en van de hengelsport in het algemeen zo goed mogelijk behartigd.

LEDENVERGADERING.

Op donderdag 11 mei 2017 werd in ons eigen clubgebouw de Algemene Ledenvergadering gehouden. Voor aanvang van de vergadering werden de in het afgelopen jaar overleden sportvrienden met een minuut stilte herdacht. De voorzitter kon deze avond 15 leden en het voltallige bestuur welkom heten. Een aantal leden hadden zich voor deze avond afgemeld. De jaarverslagen van de secretaris en de penningmeester werden zonder op- of aanmerkingen goedgekeurd en vastgesteld. De afdracht aan Sportvisserij Oost Nederland wordt licht verhoogd, het bedrag wordt jaarlijks geindexeerd. De afdracht aan Sportvisserij Nederland bleef gelijk.

Voor het jaar 2018 wordt deze verhoogd.

Het bestuur stelde voor de contributie voor het jaar 2018 licht te verhogen.De contributie wordt dan  als volgt:

€ 38,50 voor leden vanaf 18 jaar, € 34,50 voor leden die in de WAO zitten, die 65 jaar of ouder zijn, voor echtgenotes van leden en voor leden van 15 tot en met 17 jaar.  De contributie voor de jeugdleden tot en met 13 jaar blijft € 12,--.Bij betaling via machtiging automatische afschrijving betalen senioren  € 2,00 contributie minder en jeugdleden € 1,00. Het inschrijfgeld voor senioren blijft € 4,00 en voor de jeugd € 1,00.  De prijzen voor de winnaars van de Vijverwedstrijden, Wierdense Vutters en de verlengde Zomercompetitie werden door de Wedstrijdleider aan de winnaars, voor zover aanwezig, uitgereikt. De niet aanwezige winnaars krijgen de prijzen thuis gebracht.

Reglementair aftredend waren de penningmeester, de heer R. van Oosterwijk en de wedstrijdleider, de heer R. Meenderink. Beiden hadden zich zich herkiesbaar gesteld voor een periode van drie jaar. De beide heren werden met algemene stemmen herkozen. De heer A. Schaddenhorst had zich herkiesbaar gesteld voor de periode van een jaar. Ook hij werd met algemene stemmen herkozen.

ZOMERCOMPETITIE.

De verlengde Zomercompetitie bestaat ook dit jaar weer uit 16 wedstrijden. Wij hadden dit jaar over het algemeen goed  weer tijdens de wedstrijden. De vangsten waren sterk wisselend, maar door elkaar genomen lijkt het wel of de vangsten jaarlijks minder worden. Het aantal deelnemers was ongeveer gelijk aan het voorgaande jaar.  Door de ongedwongen sfeer was het dit jaar wel weer gezellig aan de waterkant. De hengellengte en hengeltype waren evenals het voorgaande jaar vrij gelaten. Het afgelopen jaar kreeg men alleen punten voor het gewicht van de vissen.  Voor het eindklassement telden de 12 beste wedstrijden mee, men mag er dus 4 laten vervallen. De eindstanden van de wedstrijden werden al  vermeld in de Najaars- mededelingen van 2017. Winnaar van de competitie werd de heer  R. Meenderink met 288 punten. Op de tweede en derde plaats eindigden N. Wiggers

en B.G. Nijenhuis. De volledige uitslagen kan men ook  vinden op de website.

WIERDENSE VIJVERBOKAAL

Voor de 10e maal werden er dit jaar de wedstrijden gehouden om de Wierdense Vijverbokaal. Deze competitie bestaat uit vier wedstrijden. Er werd gevist in de Schaatsvijver ( 2x ) , de  vijver in het Zuid-broek en de Stouwevijver. In Noordelijke Weustevijver werd geen wedstrijd meer gehouden omdat deze langzamerhand dichtgroeit. Deze vijver is nu 3 jaren achtereen gemaaid met een maaiboot. De winnaar van deze competitie krijgt een wisselbokaal, een bokaal om te houden en een mooi bedrag aan bonnen. De firma Vos Hengelsport uit Almelo heeft zich bereid verklaard deze wedstrijden te sponsoren. Twee wedstrijden vonden plaats op een maandagavond en twee wedstrijden op zaterdagmorgen. De Wierdense vijverbokaal werd gewonnen door N. Wiggers met 73 punten. Tweede en derde werden R. Meenderink en G. Wiggers. De prijzen werden uitgereikt op deze Algemene Ledenvergadering. De volledige uitslag kan men ook vinden in de najaarsmededelingen 2017 en op onze website.

WEDSTRIJD VOOR VETERANEN

Deze wedstrijden voor de veteranen competitie werden in 2017 niet gehouden. Er was te weing animo voor deze wedstrijden. Hopelijk wordt dit volgend jaar weer beter.

JAARLIJKSE TOCHT.

Onze jaarlijkse tocht werd dit jaar gehouden op zaterdag 28 oktober. De meeste deelnemers gingen op eigen gelegenheid naar de vijvers. De samenkomst was om 08.00 uur bij de forellenvijvers

De Beerzerkoel’n in Beerzerveld.  Wij hadden voor deze morgen de voorste vijver afgehuurd. Hier kunnen circa 40 personen vissen. Er werd deze morgen gevist van 08.00 tot 12.30 uur. Er was een deelnemer 4 forellen. Dit was de heer T. Lodewegers uit Rijssen. De winnaar mocht aan het eind van de wedstrijd uit handen van de wedstrijdleider de wisselbokaal en een herinneringsbeker in ontvangst nemen.  In totaal werden er door 27 deelnemers 45 forellen gevangen. Uiteraard mocht iedereen de gevangen forellen meenemen. Alle deelnemers kregen van de vereniging een kop koffie en een balletje gehakt aangeboden. Het geheel was weer keurig verzorgd door de wedstrijdleider, de heer R. Meenderink

TOCHT OVERIJSSELSE VECHT.

De vistocht naar De Overijsselse Vecht wedstrijd werd gehouden op zaterdag 3 juni. Er werd deze morgen gevist bij de volkstuinen aan de Ruitenborghweg te Dalfsen. Er werd zoveel mogelijk gezamenlijk gereden met eigen auto’s.

De wedstrijd werd gewonnen door F. Knol, met een gewicht van 8.320 gram vis. Tweede en derde werden G. Wiggers  en N. Wiggers

De prijzen zijn aan de waterkant door de wedstrijdleider aan de winnaars uitgereikt. Deze waren beschikbaar gesteld door de firma Voorhuis, uit Albergen waarvoor onze dank.

OVERIGE KORPSWEDSTRIJDEN.

Vijf leden van het bestuur hebben op zaterdag 8 april meegedaan aan een besturenwedstrijd. Deze wedstrijd dient om de onderlinge band met de andere bestuurders te versterken. Aan deze wedstrijd deden de bestuursleden van de volgende verenigingen mee: Oldenzaal, Hengelo, Haaksbergen, Almelo en Wierden. De wedstrijd werd dit jaar georganiseerd door Oldenzaal, onder de naam “Boeskool cup 2017 ”. Er werd gevist in de Chris Agterbosch vijver ( hulsbeek). De winnaar werd het bestuur uit Almelo. Het bestuur van Wierden werd hier derde.

Verder heeft ons korps mee gedaan aan de wedstrijd van SVON rayon 1. Deze werd gehouden op zaterdag 13 mei in het Lateraalkanaal bij de Leeghwaterlaan te Almelo. Als korps eindigde wij hier in de middenmoot.

Op zaterdag 2 september deed ons korps mee aan de voormalige wedstrijd van de BET. Er werd gevist in het Twentekanaal bij Lochem. Hier werd een goed resultaat behaald. Ons korps eindigde als eerste Individueel behaalde N. Wiggers een derde plaats

Op zaterdag 30 september deed ons korps mee aan de korpswedstrijd midden Nederland. Dit is de voormalige wedstrijd van het Pootvisfonds van de Berkel. Ons korps eindigde hier in de middenmoot. Individueel werd B.G. Nijenhuis zesde.

JEUGDVISCURSUS.

Ook in 2017 werden er weer door enkele leden van onze vereniging viscursussen gegeven aan jeugdige vissertjes. Als onderkomen diende ons nieuwe clubgebouw. De lessen werden allemaal op een

woensdag middag gegeven. Er werden vijf lessen gegeven in de Schaatsvijver en een les in de vijver in het Zuidbroek. De deelname aan de cursus was prima en er werd met veel plezier gevist. Winnnaar in de leeftijdscategorie t/m 11 jaar  werd Jelbert Olthof. Op de tweede  plaats eindigde Jelle Guikema en derde werd Wesley Kappert.  Winnaar van de koppelwedstrijd werd Maud Kosters die viste met haar vader. Tweede wed Stijn Kroon en Oude Wesselink en derde werd Gijs Kosters die viste met zijn moeder.

Bij de groep van 12 tot en met 17 jaar werd de winnaar Robin Oude Wesselink. Tweede en derde werden Chris Woudenberg en Stan van Schijndel. Bij de dames ging de eerste prijs naar Maud Kosters Tweede en derde werden Marian Qurajan en Tamar Qurajan.

Aan het eind van de laatste cursus kregen de winnaars een mooie prijs uitgereikt en natuurlijk was er patat met een snack

MEDEDELINGENBLAD.

In 2017 is in april een nieuwsbrief uitgebracht en in november een mededelingsblad. Het uitbrengen van de bladen is ons weer mogelijk gemaakt door al onze adverteerders. Langs deze weg willen wij de adverteerders dan ook hartelijk danken. Wij zijn steeds op zoek naar nieuwe adverteerders of sponsors. Belangstellende adverteerders of sponsors kunnen contact opnemen met één van de bestuursleden.Om het blad nog interessanter te maken roepen wij onze leden op om ook eens kopie aan te leveren voor ons blad. Mocht u verder wat op hengelsportgebied aan te bieden hebben dan kunt u daarvoor ook gebruik maken van ons blad. Als secretaris zal ik graag een en ander van u ontvangen. Het mededelingenblad en de nieuwsbrief staat ook op onze website.

VIJVERS / WATER

In het voorjaar zijn door de Beheercommissie weer visplaatsen gemaakt bij de schaatsvijver.

Hierna heeft het waterschap het riet ook nog helemaal gemaaid en afgevoerd. In het najaar is door het waterschap het riet gemaaid en afgevoerd in de Hooilandenvijver, Stouwvijver, Weustevijver, en de Schaatsvijver. De Weustvijver en de lange vijver op de Weuste is in het najaar weer door het waterschap met een maaiboot gemaaid. Door onze eigen mensen en de BOA is er reglmatig gecontroleerd langs de vijvers. In de schaatsvijver is weer  blauwalg geconstateerd. De gemeente heeft borden bij de vijver geplaatst.

Bemonstering van het water in de Weustevijver, Hooilandenvijver, de Stouwevijver, Schaatsvijver en de vijver in Zuidbroek vond ook dit jaar regelmatig plaats. De bemonstering werd uitgevoerd door de heer N. Wiggers. De resultaten van de bemonsteringen waren voor alle vijvers goed te noemen. De uitslagen zijn gestuurd naar de gemeente Wierden en het waterschap Vechtstromen

De waterstand in de vijver op het Zuidbroek en in de Weuste noord was deze zomer en najaar extreem laag. De vangsten in de vijvers waren matig. Er wordt de laatste jaren steeds minder vis gevangen. Het bestuur schrijft dit voor een groot gedeelte toe aan de aalscholvers die in steeds groter aantal de vijvers komen bezoeken. Dit is een landelijk voorkomend verschijnsel. De aalscholver is een beschermde vogel, er is weinig aan te doen.

In de kweekvijver is in het voorjaar de visstad gemonitoord. Er zaten grote karpers en zeelten in. Ook zaten er veel kleine snoek in. De vissen vanaf 10 tot 30 cm waren allemaal verdwenen. Oorzaak zijn de aalscholvers die dagelijks de vijvers bezoeken. Wel zat er veel kleine vis  van rond de 5 cm.

VERKOOPADRESSEN.

Ook in 2017  werkten onze verkoopadressen, te weten Te Morsche Dierenspeciaalzaak en Faunaland Wierden, weer belangeloos mee aan de uitgifte van Voorlopige VISpassen, lidmaatschapskaarten en vergunningen aan nieuwe leden. Voor hun bereidheid daarvoor onze dank. Als tegenprestatie mochten zij een gratis advertentie in ons Mededelingenblad plaatsen. Ook kregen ze een vergoeding  voor de werkzaamheden.

DANK.

Hiermede wil ik mijn jaarverslag over 2017 beëindigen. Ik wil iedereen, mede namens mijn medebestuurders, bedanken die zich in 2017 weer belangeloos hebben ingezet voor onze vereniging. Samen hebben wij er weer voor gezorgd dat de vele voorkomende werkzaamheden op tijd konden worden afgerond.

Rest mij nog om u allen een goed, sportief, maar vooral een gezond 2018 toe te wensen.

De secretaris

B.G. Nijenhuis